Pintures de la sala capitular de Sixena

Print
Ubicació: 
Sala 16
Artistes / Creadors / Autoritats: 
Mestre de la sala capitular de Sixena
Etiquetes museu: 
Etiquetes socials: 
Sense etiquetes
Descripció:

Les pintures murals de la sala capitular de Sixena són una obra mestra de l’art del 1200 i a la vegada un exemple únic i cabdal de l’art medieval hispànic. Sixena era un monestir femení, estretament vinculat a la cort catalanoaragonesa, fundat el 1188 per la reina Sança de Castella, esposa d’Alfons el Cast.

El monestir aragonès va ser incendiat l’any 1936, durant la Guerra Civil, per la qual cosa es va perdre l’extraordinari enteixinat mudèjar de la sala capitular, mentre que les pintures dels murs van desaparèixer o van quedar malmeses de manera irreversible. La perceptible alteració dels tons originals, brillants i amb predomini de blaus, és conseqüència directa de l’acció del foc. Només s’ha preservat lleugerament el color de l’últim dels quatre arcs laterals de comunicació amb el claustre, que va salvar-se de les flames ja que estava tapiat.

El mateix any de l'incendi, i per salvaguardar-les, les pintures van ser arrencades per un equip d'especialistes enviat des de Barcelona, que es va ocupar també del seu traspàs i posterior restauració. El 1940 van ingressar al museu.

La iconografia alterna escenes de l’Antic i del Nou Testament en una perfecta articulació amb el marc arquitectònic de la sala, combinant els temes entre els murs i els arcs. Els episodis de l’Antic Testament es disposaven als carcanyols dels arcs de diafragma:

Als murs de la sala es desplegava un cicle sobre la vida de Crist, del qual només s’han conservat parcialment les escenes de la banda sud, amb les representacions de la Flagel·lació, la Crucifixió i la Visita de les Maries al Sepulcre, que simbolitza la Resurrecció de Crist. El cicle començava al mur nord, amb escenes de la Nativitat, tal com es pot observar en una fotografia feta abans de l’incendi de 1936. Als intradossos dels arcs, apareix la sèrie de retrats de les genealogies de Crist, que connecten simbòlicament els dos Testaments.

Des del punt de vista estilístic, la decoració és de caràcter cortesà , amb gust pel detall, la profusió i el fort sentit del color, propis de l’art del 1200. S’ha posat en relació amb els mosaics fets per artistes bizantins a la capella palatina de Palerm o a la catedral de Monreale (Sicília), i també amb la miniatura anglesa de l’època, amb la qual presenta punts de contacte evidents. Destaquen el caràcter imaginatiu i fluid de les composicions, així com la riquesa ornamental dels espais dels arcs que les escenes deixaven, on es poden veure representacions d’éssers fantàstics i motius vegetals.

 

 

Pintura

Entre 1196-1208

Conjunt: 589 x 880 x 16,5 cm ; arc: 589 x 880 x 75 cm

Dipòsit de la comunitat de religioses santjoanistes del monestir de Santa Maria de Sixena, 1940

Núm. del catàleg: 

068703-CJT

El conjunt de pintura mural conservada després de l'incendi de 1936, que comportà pèrdues pictòriques i l'alteració dels colors, comprèn la decoració dels arcs, la del mur meridional, escasses restes de l'oriental i la d'un dels arcs de pas al claustre. Procedeixen del monestir de Santa Maria de Sixena (Vilanova de Sixena, Osca).
Fresc traspassat a tela
Segle: XIII
Segle: XII
Tema: Religió
Mestre de la sala capitular de Sixena - Pintures de la sala capitular de Sixena - Entre 1196-1208
Pintures de la sala capitular de Sixena
Mestre de la sala capitular de Sixena - Pintures de la sala capitular de Sixena - Entre 1196-1208 [1]
Fotografia de 1936 del mur nord amb el cicle de la Nativitat. Arxiu Mas