La moneda carolíngia a la Marca Hispànica. XXVII Seminari d’història monetària de la Corona d’Aragó

9 i 11 de maig, de 17 a 20 h

De 17 a 20 h

Lloc:
Espai Innova
Preus:

Preu de matrícula 15 €. Estudiants, jubilats i Amics del MNAC, 10 €.

Material:
PDF icon Programa seminari (pdf - 1,2MB)

Programa seminari (pdf - 1,2MB)

Inscripcions obertes per al XXVII Seminari d’història monetària de la Corona d’Aragó, que enguany es dedica a la moneda carolíngia i el seu paper fundacional en les emissions de Barcelona i dels comtats que acabarien conformant la Catalunya Vella. Carlemany i els seus successors van imposar un nou sistema monetari basat en encunyacions en plata fina. Aquestes peces s’integraven en un sistema de moneda de compte que permetia valorar monetàriament qualsevol bé i que va perdurar al Principat fins el segle XIX.

I per què aquest tema?: per la compra de l’Ajuntament de Barcelona al 2014 d’un diner de Barcelona del regnat de Lluís el Pietós i per l’adquisició del Ministerio de Cultura, Educación y Deporte el mateix any d’un altre diner de Barcelona corresponent al regnat de Carlemany. Aquesta segona peça acaba de ser dipositada pel Museo Arqueológico Nacional al Museu Nacional per exposar-lo a la sala d’exposicions del Gabinet, mentre que la primera ja va ser exposada al Museu d’Història de la Ciutat el 2015.

Aquestes adquisicions, tenint en compte l’extraordinària raresa de les emissions dels comtats carolingis de la Marca Hispànica, ofereixen l’oportunitat d’un estudi i una divulgació més directe d’aquest patrimoni i del seu significat històric.

Curs reconegut pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya com a activitat de formació permanent adreçada al professorat.

#monedacarolíngia

PROGRAMA

Coordinació: Albert Estrada-Rius, conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya del Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Dimarts 9 de maig, de 17 a 20 h

Els carolingis i la Marca Hispànica: política, economia i societat, a càrrec de Josep M. Salrach, Dr. i catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra.

La monarquia carolíngia i la moneda, a càrrec d'Albert Estrada-Rius, Dr. i conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya.

Dijous 11 de maig, de 17 a 20 h

Les emissions carolíngies als comtats de la Marca, a càrrec d'Anna Maria Balaguer, Dra. i vocal de la Societat Catalana d’Estudis Numismàtics (Filial de l’IEC).

Troballes de moneda carolíngia i arqueologia. A propòsit del jaciment de l’Esquerda (Roda de Ter), a càrrec d'Imma Ollich, Dra. i professora titular honorària de la Universitat de Barcelona i Maria Clua, Dra. adjunta a conservació del Gabinet Numismàtic de Catalunya.

Informació i reserves:

Gabinet Numismàtic de Catalunya

De dilluns a divendres, de 9 a 14 h

Places limitades

El preu de matrícula és de 15 €. Per a estudiants, jubilats i Amics del museu, 10 €.

La matrícula dóna dret a un certificat d’assistència i a un dossier monogràfic.

Per assistir al curs, cal

1. reservar plaça: ens heu de facilitar per telèfon o per correu electrònic nom, cognoms, domicili, població, codi postal, telèfon i correu electrònic de contacte.
  1. ingressar l’import de matrícula al compte corrent a nom del Museu Nacional d’Art de Catalunya (núm. IBAN ES40 2100 0974 89 0200035583).

El museu compleix en tots els seus termes la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (BOE núm. 289, de 14 de desembre de 1999)