Els inicis de Bermejo són incerts. No sabem res de la seva joventut i formació, excepte que va néixer a Còrdova. La seva primera peça documentada és el Sant Miquel, datat el 1468, una obra realitzada a València per a la parròquia de Tous que revela un excel·lent coneixement de la pintura flamenca. Gràcies a l’arribada de mestres septentrionals i a la contínua importació de pintures, dibuixos i estampes, València va esdevenir un escenari ideal perquè un jove i inquiet pintor no només es sentís captivat pels models dels mestres del Nord, des de Jan van Eyck a Hans Memling, sinó també perquè assimilés les claus del seu llenguatge. Bermejo va adquirir un perfecte domini de la tècnica de l’oli, que li va permetre desenvolupar nombrosos efectes d’il·lusionisme pictòric a les seves obres: des de refinades brillantors i reflexos lluminosos sobre metalls, pedres precioses i peces d’orfebreria fins a sorprenents efectes de transparència a gases, passant per una hàbil combinació cromàtica que atorga versemblança matèrica als teixits, marbres i paviments representats. Va ser així com es va començar a consolidar la trajectòria d’un dels pintors més virtuosos del segle XV.
Després de la seva estada a València, Bermejo es va instal·lar a Daroca cap al 1472. L’estreta relació que va mantenir amb alguns membres de la seva comunitat judeoconversa ha fet pensar que ell mateix compartia aquesta condició. Es va casar amb Gracia de Palaciano, una viuda molt rica que anys més tard va ser processada per mantenir pràctiques judaïtzants. Per la seva part, Juan de Loperuelo, un adinerat mercader convers, també processat per la Inquisició, apareix vinculat directament o indirecta amb la majoria dels retaules que va elaborar a Daroca, raó per la qual se’l pot considerar el seu factòtum professional i personal. També sembla indicativa la realització de pintures la temàtica de les quals sembla concebuda per satisfer les expectatives i calmar els temors dels nous cristians. A més, Bermejo va encapçalar les seves firmes amb les inicials ihs (Ihesus), potser una estratègia per expressar, alt i clar, la seva nova fe cristiana i així bandejar les autoritats religioses en un moment, a finals del segle XV, especialment difícil per a jueus i conversos. Tot això apunta que l’itinerant Bermejo devia ser un dels més damnificats pel clima d’intolerància i exclusió religiosa dominant a la seva època.
La cita que presideix aquesta secció, inclosa al contracte del retaule de la parròquia de Romanos, localitat pròxima a Daroca, indica fins a quin punt la sofisticació cromàtica d’algunes obres de Bermejo, en aquest cas del retaule dedicat a santa Engràcia, va suscitar l’admiració dels espectadors i clients, que no van dubtar a veure-hi el model a seguir per als seus encàrrecs.
Del retaule de Santa Engràcia de Sant Pere de Daroca es conserven sis taules, dues de les quals s’han reunit en aquesta sala. Un dels trets que comparteixen totes és, precisament, l’espectacular i variada gamma cromàtica que Bermejo va aconseguir imprimir a les seves obres gràcies al seu domini de la tècnica de l’oli i d’una sèrie de fórmules –com l’aplicació de laques i transparències– que li van permetre augmentar la sensació de profunditat i brillantor dels colors, especialment dels verds i vermells. Sens dubte aquesta riquesa cromàtica va ser una de les claus del seu èxit. De fet, quan el 1479 va ser contractat per realitzar el retaule de la Mare de Déu de la Misericòrdia, l’autèntic leitmotiv del document notarial era que s’apliquessin «carmini e verdes e violetes todos acabados a olio».
Bermejo va ser un pintor de personalitat difícil, que diverses vegades va incomplir els contractes que va signar. Aquest va ser el cas del retaule per a la parròquia de santo Domingo de Silos a Daroca, encarregat el 1474. Desconfiats, els comitents van encarregar als pintors Juan de Bonilla, primer, i Martí Bernat, després, que supervisessin l’activitat laboral de Bermejo. Quan el 1477 va abandonar el projecte després d’haver pintat l’apoteòsica taula central, van decidir forçar-lo a retornar al treball fent efectiva la clàusula d’excomunió inclosa al contracte i que, més que penes espirituals, comportava certes restriccions laborals. Aquell mateix any va signar un nou contracte, però ni amb això es va aconseguir que Bermejo complís amb les condicions acordades: les dues taules laterals del conjunt que han arribat fins a nosaltres van ser realitzades principalment pel taller del seu soci Martí Bernat. Entre les explicacions per aquesta actitud inconformista hi ha la possibilitat que considerés que es tractava d’un treball mal remunerat, la incomoditat d’actuar amb mestres menys qualificats o la negativa d’ajustar-se als conservadors criteris estètics dels clients.
Bermejo es va haver d’associar sovint amb mestres residents a les ciutats on es va assentar per deixar de banda les restriccions del sistema gremial. Així va succeir amb Juan de Bonilla a Daroca, Martí Bernat a Saragossa o els Osona a València. Tot i que els clients sempre van confiar a Bermejo el disseny de les composicions i la realització de les figures principals, aquest mètode de treball compartit va afectar la qualitat del resultat final per diverses raons, com la menor destresa dels socis i l’aplicació de fórmules –com l’ús dels relleus en guix– oposades a l’il·lusionisme d’empremta flamenca característic del pintor.
No obstant això, l’associacionisme va facilitar la difusió dels models concebuts per Bermejo, especialment a càrrec del taller aragonès de Martí Bernat i Miguel Ximénez. Això confirma que va ser un artista de referència, respectat i admirat per pintors i clients per la seva superioritat tècnica i excepcional creativitat. D’aquí, potser, que el consell de la Seu de Saragossa ordenés instal·lar un pany per controlar l’accés al claustre vell on Bermejo treballava en la policromia de les portes del retaule major de la catedral i preservar així la seva intimitat.
Un tríptic de format flamenc encarregat per un mercader italià per a la capella d’una catedral italiana i realitzat a la cosmopolita València per tres pintors hispans. Aquesta podria ser la carta de presentació del Tríptic de la Mare de Déu de Montserrat d’Acqui Terme. Bermejo, amb la col·laboració de Roderic i Francesc d’Osona, va signar una pintura que revelava la seva capacitat per assumir encara més intensament allò flamenc, des del format del tríptic i l’ús de la fusta de roure fins a l’adopció de fórmules pròximes a Jan van Eyck, Dirk Bouts i al Mestre de la Llegenda de Santa Llúcia. Una obra que també demostrava la seva assimilació de receptes d’origen italià, com l’espectacular marina de fons, compartides amb els Osona.
Com altres mercaders italians, Francesco della Chiesa, comitent del tríptic, va mostrar una marcada inclinació cap a la pintura flamenca. Establert a València, probablement va veure en Bermejo el pintor ideal per dur a terme un exvot en agraïment a la Mare de Déu de Montserrat –potser després de sobreviure a un naufragi en un dels seus viatges entre els ports de Savona i València– que presidís la capella que va fundar a la catedral d’Acqui Terme, la seva ciutat d’origen.
Cap a 1490 l’ardiaca barcelonès Lluís Desplà (1444-1524) va promoure l’última pintura coneguda de Bermejo: una Pietat absolutament única. En primer lloc pel seu fantàstic paisatge de caràcter expressionista i simbòlic, concebut per propiciar una meditació sobre el significat del sacrifici de Crist i el seu paper redemptor. També per la presència de sant Jerònim, que evoca el caràcter humanista de Desplà, un eclesiàstic de cultura i gustos filoitalians. Una tercera particularitat és el text all’antica gravat a la base de la pintura, testimoni de l’afició col·leccionista de Desplà per les inscripcions antigues. Som, per tant, davant una obra concebuda conjuntament, a dues mans, entre un poderós humanista i el pintor hispà amb més talent de la seva època.
Després de la realització de la Pietat Desplà la documentació conservada sobre Bermejo arriba fins a 1501. D’aquell període només sabem que va realitzar diversos dibuixos preparatoris per algunes vidrieres de Barcelona. Què va passar perquè el millor pintor de la seva generació gairebé desaparegués del paisatge artístic després d’haver executat la seva obra cabdal? Aquesta és, sens dubte, una de les grans incògnites que encara envolten la figura de Bermejo.
Després de la seva mort a principis del segle XVI la fama de Bermejo es va apagar. Amb el pas del temps, moltes de les seves obres van ser arraconades a sagristies i golfes o, senzillament, es van perdre. Per a la recuperació de la seva memòria vam haver d’esperar fins a finals del segle XIX i inicis del XX, quan la pintura medieval va concitar un interès accentuat entre els especialistes i col·leccionistes internacionals. De fet, tot i que el seu nom ja era conegut a mitjan vuit-cents gràcies a la inscripció de la Pietat Desplà, el seu autèntic redescobriment va tenir lloc entre 1905 i 1907, quan es va establir una connexió estilística entre la taula barcelonina i tres peces emblemàtiques: el Sant Miquel de Tous, la taula central del retaule de Santa Engràcia i el tríptic d’Acqui.
Als anys següents l’estudi de la seva obra i l’elaboració del seu catàleg van passar a ser l’objectiu d’un bon nombre d’estudiosos, encapçalats per l’historiador valencià Elías Tormo; però també va donar peu a l’aparició de les primeres còpies i falsificacions de les seves obres. Tota una prova que Bermejo havia passat a ser reconegut com un dels millors pintors del segle XV.