Published on Museu Nacional d'Art de Catalunya (https://www.museunacional.cat)

Inici > Printer-friendly > L'Art de Parlar: societats i cultura

L'Art de Parlar: societats i cultura

Print [1]
Tipologia activitat: 
Visita dinamitzada
Nivells educatius: 
Educació d'adults
Durada: 
1 h 30 min (1 hora de debat i 30 min d'activitat pedagògica lliure)
Alumnes per educador: 
15
Contacte: 
93 622 03 75 / [email protected]
Inscripció:
Formulari d'inscripció [2]

Horizontal Tabs

Descripció
00. Programa

01. Propòsit de l'activitat

Aquest itinerari està format per dues propostes que s'ofereixen al llarg de l'any i cadascuna consta de dues opcions:

Els nivells de llengua (I, II, III) estan relacionats amb els currículums de llengües a l’educació d’adults.

  • Nivell 1- A2 del MECR
  • Nivell 2- A2.1 o superior del MECR
  • Nivell 3- A2/B1 del MECR

Recomenat per: Educació al llarg de la vida. Llengües

 

 

02. Objectius
 

Aquesta activitat pretén millorar la competència oral dels alumnes dels centres de formació de persones adultes a través del debat utilitzant les estratègies de pensament visual i les obres d’art de les col·leccions del museu.

  • Fomentar la participació de l’alumnat en situacions comunicatives reals per tal d’afavorir l’aprenentatge significatiu.
  • Augmentar la curiositat com a motor per a accedir al coneixement  personal i social, així com de l’entorn.
  • Fomentar l’alfabetització visual a partir de l’observació immediata  i l’escolta activa.
  • Exercitar l’esperit crític contraposant les idees pròpies amb les dels altres.
  • Practicar l’aprenentatge col·laboratiu entre iguals considerant la validesa de totes les opinions justificades.
  • Participar activament en la construcció col·lectiva d’un relat a partir d’uns béns culturals.

 

03. Activitat

 

La primera part de la visita, d’una 1h de durada, serà conduïda per una educadora. La mediadora facilitarà el debat del grup davant dues obres d’art sobre temes familiars o quotidians utilitzant la metodologia de les estratègies de pensament visual. 

Per a la segona part de la visita, conduïda pel professorat acompanyant del grup, us proposem una activitat complementària al museu que pot durar aproximadament 30’:

  • Itinerari Justícia social: passegeu per les sales properes i per parelles busqueu una obra que us sembli que denuncia una injustícia social. Feu-ne  una foto i penseu un títol per a l’obra. A l’aula cada parella ha d’explicar quina injustícia mostra la seva obra. A partir d’aquí, es pot aprofundir en diversos temes: moviment obrer, república, guerra civil, exili, presó... amb diferents tipus d’activitats. 20 min. aprox.
  • Itinerari Pobresa i desigualtats: A partir dels 2 quadres de l’itinerari, els alumnes han de buscar en bodegons i natures mortes de la col·lecció quins aliments podrien tenir al seu rebost els personatges de cada imatge. Els alumnes han de fer una fotografia de les obres seleccionades  i hauran de justificar a l’aula la seva tria. Altres activitats de recerca poden ser investigar si hi ha diferències entre la dieta actual i la d’abans, fer un mural  etc… 20’ aprox.
02. Objectius

Aquesta activitat pretén millorar la competència oral dels alumnes dels centres de formació de persones adultes a través del debat utilitzant les estratègies de pensament visual i les obres d’art de les col·leccions del museu.

  • Fomentar la participació de l’alumnat en situacions comunicatives reals per tal d’afavorir l’aprenentatge significatiu.
  • Augmentar la curiositat com a motor per a accedir al coneixement  personal i social, així com de l’entorn.
  • Fomentar l’alfabetització visual a partir de l’observació immediata  i l’escolta activa.
  • Exercitar l’esperit crític contraposant les idees pròpies amb les dels altres.
  • Practicar l’aprenentatge col·laboratiu entre iguals considerant la validesa de totes les opinions justificades.
  • Participar activament en la construcció col·lectiva d’un relat a partir d’uns béns culturals.
03. Activitat

 

La primera part de la visita, d’una 1h de durada, serà conduïda per una educadora. La mediadora facilitarà el debat del grup davant dues obres d’art sobre temes familiars o quotidians utilitzant la metodologia de les estratègies de pensament visual. 

Per a la segona part de la visita, conduïda pel professorat acompanyant del grup, us proposem una activitat complementària al museu que pot durar aproximadament 30’:

  • Itinerari Justícia social: passegeu per les sales properes i per parelles busqueu una obra que us sembli que denuncia una injustícia social. Feu-ne  una foto i penseu un títol per a l’obra. A l’aula cada parella ha d’explicar quina injustícia mostra la seva obra. A partir d’aquí, es pot aprofundir en diversos temes: moviment obrer, república, guerra civil, exili, presó... amb diferents tipus d’activitats. 20 min. aprox.
  • Itinerari Pobresa i desigualtats: A partir dels 2 quadres de l’itinerari, els alumnes han de buscar en bodegons i natures mortes de la col·lecció quins aliments podrien tenir al seu rebost els personatges de cada imatge. Els alumnes han de fer una fotografia de les obres seleccionades  i hauran de justificar a l’aula la seva tria. Altres activitats de recerca poden ser investigar si hi ha diferències entre la dieta actual i la d’abans, fer un mural  etc… 20’ aprox.
04. Recursos

A l'escola:

Abans de venir al museu us proposem que treballeu amb l’alumnat el museu i el seu entorn. Per això us hem preparat:

 

  • Una Guia d’Aproximació al Museu en tres idiomes català [3] / castellà [4] / anglès [5]
  • Un document d’orientacions per al docent [6] (amb les solucions)

 

Després de venir al museu us proposem que desenvolupeu aquells aspectes que hagin sorgit durant el debat i que hagin interessat als/les alumnes així com les propostes de l’activitat complementària que heu començat a les sales del museu. Per veure exemples de desenvolupaments als CFA consulteu l’apartat destinat a l’activitat.  

 

Recursos i suport educatiu:

 

Col.leccions on line:

https://www.museunacional.cat/ca/colleccio [7]

 

Les Estratègies de Pensament Visual:

http://blog.museunacional.cat/estrategies-de-pensament-visual/ [8] (amb enllaços d’interès)

Philip Yenawine, Teoria del Desenvolupament Estètic

https://vtshome.org/research/ [9] (en anglès)

 

Xarxa d’educació d’adults:

https://projectes.xtec.cat/xarxadults/programes/lart-de-parlar/ [10]

 

Projectes  d’aprenentatge de la  llengua a través de l’art en d’ altres museus del món:

Museu Getty de Los Angeles

http://www.getty.edu/education/teachers/classroom_resources/curricula/esl3/ [11]

Harvard University Art Museums 

https://hilt.harvard.edu/visualarts [12]

The Museum of Fine Arts Houston http://lta.mfah.org/ [13]

National Gallery of Denmark (Copenhage) https://www.smk.dk/en/article/language-schools/ [14]

Recursos i propostes per fer a laula

01. Activitats per fer a l'escola
 

Abans de venir al museu us proposem que treballeu amb l’alumnat el museu i el seu entorn. Per això us hem preparat:

  • Una Guia d’Aproximació al Museu en tres idiomes català [3] / castellà [4] / anglès [5]
  • Un document d’orientacions per al docent [6] (amb les solucions)

Després de venir al museu us proposem que desenvolupeu aquells aspectes que hagin sorgit durant el debat i que hagin interessat als/les alumnes així com les propostes de l’activitat complementària que heu començat a les sales del museu. Per veure exemples de desenvolupaments als CFA consulteu l’apartat destinat a l’activitat.  

 

02. Recursos educatius

 

Col.leccions on line:

https://www.museunacional.cat/ca/colleccio [7]

 

Les Estratègies de Pensament Visual:

http://blog.museunacional.cat/estrategies-de-pensament-visual/ [8] (amb enllaços d’interès)

Philip Yenawine, Teoria del Desenvolupament Estètic

https://vtshome.org/research/ [9] (en anglès)

 

Xarxa d’educació d’adults:

https://projectes.xtec.cat/xarxadults/programes/lart-de-parlar/ [10]

 

Projectes  d’aprenentatge de la  llengua a través de l’art en d’ altres museus del món:

Museu Getty de Los Angeles

http://www.getty.edu/education/teachers/classroom_resources/curricula/esl3/ [11]

Harvard University Art Museums 

https://hilt.harvard.edu/visualarts [12]

The Museum of Fine Arts Houston http://lta.mfah.org/ [13]

National Gallery of Denmark (Copenhage) https://www.smk.dk/en/article/language-schools/ [14]

POBRESA I DESIGUALTATS

Opció A: Pierre-Louis Laideguive [15], Maurice Quentin de la Tour, cap a 1761 / Tres captaire [16]s [16], Giacomo Ceruti dit "Il Pitocchetto", 1736 

POBRESA I DESIGUALTATS

Opció B:

Vella amb un fanal [17], Giacomo Francesco Cipper (Todeschini), cap a 1715 / Vittoria Colonna [18], Sebastiano del Piombo, 1520-1525

JUSTÍCIA SOCIAL

Opció A: Ocell de golfa [19], Lluís Masriera, 1898 / La treva [20], Fernando Escrivà, 1937

 

JUSTÍCIA SOCIAL

Opció B: Evacuació [21], Helios Gómez, 1937 / Sense títol, Agustí Centelles

POBRESA I DESIGUALTATS

Opció A: Pierre-Louis Laideguive [15], Maurice Quentin de la Tour, cap a 1761 / Tres captaire [16]s [16], Giacomo Ceruti dit "Il Pitocchetto", 1736 

POBRESA I DESIGUALTATS

Opció B:

Vella amb un fanal [17], Giacomo Francesco Cipper (Todeschini), cap a 1715 / Vittoria Colonna [18], Sebastiano del Piombo, 1520-1525

JUSTÍCIA SOCIAL

Opció A: Ocell de golfa [19], Lluís Masriera, 1898 / La treva [20], Fernando Escrivà, 1937

 

JUSTÍCIA SOCIAL

Opció B: Evacuació [21], Helios Gómez, 1937 / Sense títol, Agustí Centelles


Links
[1] https://www.museunacional.cat/ca/print/lart-de-parlar-societats-i-cultura [2] https://www.museunacional.cat/ca/reserves-de-centres-educatius?activitat=117328 [3] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/lentorn_del_mnac_i_el_mnac.pdf [4] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/el_entorno_del_mnac_y_el_mnac.pdf [5] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/the_mnac_and_its_surroundings.pdf [6] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/orientacionsdocents.pdf [7] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio [8] http://blog.museunacional.cat/estrategies-de-pensament-visual/ [9] https://vtshome.org/research/ [10] https://projectes.xtec.cat/xarxadults/programes/lart-de-parlar/ [11] https://www.getty.edu/education/teachers/classroom_resources/curricula/esl3/ [12] https://hilt.harvard.edu/visualarts [13] http://lta.mfah.org/ [14] https://www.smk.dk/en/article/language-schools/ [15] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/pierre-louis-laideguive/maurice-quentin-de-la-tour/065009-000 [16] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/tres-captaires/giacomo-ceruti-dit-il-pitocchetto/212852-000 [17] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/vella-amb-un-fanal/giacomo-francesco-cipper-todeschini/024260-000 [18] https://www.museunacional.cat/es/colleccio/vittoria-colonna/sebastiano-luciani-dit-sebastiano-del-piombo/064984-000 [19] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/ocell-de-golfa/lluis-masriera/010907-000 [20] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/la-treva/fernando-escriva/145162-000 [21] https://www.museunacional.cat/es/colleccio/evacuacion/helios-gomez-rodriguez/145177-000