Published on Museu Nacional d'Art de Catalunya (https://www.museunacional.cat)

Inici > Printer-friendly > L'Art de Parlar: relacions humanes

L'Art de Parlar: relacions humanes

Print [1]
Tipologia activitat: 
Visita dinamitzada
Nivells educatius: 
Educació d'adults
Durada: 
1 h 30 min (1 hora de debat i 30 min d'activitat pedagògica lliure)
Alumnes per educador: 
15
Contacte: 
93 622 03 75 / [email protected]
Inscripció:
Formulari d'inscripció [2]

Horizontal Tabs

Descripció
00. Programa

01. Propòsit de l'activitat

Aquesta activitat pretén millorar la competència lingüística oral dels alumnes dels centres de formació de persones adultes a través del debat utilitzant les estratègies de pensament visual i les obres d’art de les col·leccions del museu:

L'itinerari està format per quatre propostes que s'ofereixen al llarg de l'any i cadascuna consta de dues opcions:

Els nivells de llengua (I, II, III) estan relacionats amb els currículums de llengües:

  • Nivell 1- A2 del MECR
  • Nivell 2- A2.1 o superior del MECR
  • Nivell 3- A2/B1 del MECR

 

Recomanat per: Educació d'adults. Llengües

 

02. Objectius
 

  • Fomentar la participació de l’alumnat en situacions comunicatives reals per tal d’afavorir l’aprenentatge significatiu.
  • Augmentar la curiositat com a motor per a accedir al coneixement  personal i social, així com de l’entorn.
  • Fomentar l’alfabetització visual a partir de l’observació immediata  i l’escolta activa.
  • Exercitar l’esperit crític contraposant les idees pròpies amb les dels altres.
  • Practicar l’aprenentatge col·laboratiu entre iguals considerant la validesa de totes les opinions justificades.
  • Participar activament en la construcció col·lectiva d’un relat a partir d’uns béns culturals.

 

03. Activitat
 

La primera part de la visita, d’una 1h de durada, serà conduïda per una educadora. La mediadora facilitarà el debat del grup davant dues obres d’art sobre temes familiars o quotidians utilitzant la metodologia de les estratègies de pensament visual. 

Per a la segona part de la visita, conduïda pel professorat acompanyant del grup, us proposem una activitat complementària al museu que pot durar aproximadament 30’:

  • Itinerari La figura humana: passejar-se per les sales del museu i buscar una obra (pintura, escultura, mosaic...) amb la qual l’alumne/a trobi una certa semblança física i fer-se’n una fotografia. Treball a l’aula: Projectar la fotografia davant el grup-classe i fer una descripció bàsica dels trets que té en comú amb l’obra triada. Els companys/es poden expressar si estan d’acord o no amb les semblances que ha exposat l’alumne/a. 20 min. aprox
  • Itinerari Classes socials: buscar mobles, accessoris o objectes decoratius que podrien formar part de la casa on viuen les persones de classe alta que s’han observat durant el debat VTS. Fer una foto de 5 elements ben diferents pensant en quina part de la casa es col·locarien o bé gravar en forma de vídeo la presentació de cadascun d’aquests elements i dir on pensen que podrien anar i perquè (Ex.: Aquí tenim una taula rodona, de fusta, que podria anar al menjador, perquè és gran i aquesta família està formada per moltes persones...) 20 min. aprox
  • Itinerari El treball, ocupació digna, igualtat de gènere i economia: fer fotos de tres obres on surtin dones feinejant o desenvolupant un ofici. Fer-ne tres més on apareguin homes. A l’aula: Projectar les fotografies i demanar a la resta d’alumnes de quina professió creuen que es tracta. Presentar aquests oficis dient en què consisteixen i emmarcant-los en una època, d’acord amb un treball de recerca. Finalment encetar un debat sobre els rols de gènere dins la nostra societat i si són les dones o els homes els que desenvolupen aquestes ocupacions.  20  min. aprox.
  • Itinerari Família: passegeu-vos per les sales del museu. L’alumne haurà de triar una obra amb la qual s’identifiqui i fer-se una fotografia amb ella. Farà una foto també a la cartel.la per tal de tenir la informació i poder iniciar un treball de recerca digital posterior a l’escola. Un exemple de treball posterior pot ser escriure un petit text que expliqui perquè aquesta obra parla d’ell o ella, o bé fer una presentació als seus companys de l’obra triada. 20 min. aprox. 

​Us animem a que consulteu alguns exemples d’activitat posterior a la visita realitzats per estudiants de tres CFA:

                            

 CFA Maria Rúbies UNA NOCHE EN EL MUSEO [3]

   

 CFA Montserrat Roig Projecte MNAC [4]

   

  CFA Castelldefels Experiència VTS [5]

 

 

 

 

01. Objectius

 

  • Fomentar la participació de l’alumnat en situacions comunicatives reals per tal d’afavorir l’aprenentatge significatiu.
  • Augmentar la curiositat com a motor per a accedir al coneixement  personal i social, així com de l’entorn.
  • Fomentar l’alfabetització visual a partir de l’observació immediata  i l’escolta activa.
  • Exercitar l’esperit crític contraposant les idees pròpies amb les dels altres.
  • Practicar l’aprenentatge col·laboratiu entre iguals considerant la validesa de totes les opinions justificades.
  • Participar activament en la construcció col·lectiva d’un relat a partir d’uns béns culturals.
02. Activitat

 

La primera part de la visita, d’una 1h de durada, serà conduïda per una educadora. La mediadora facilitarà el debat del grup davant dues obres d’art sobre temes familiars o quotidians utilitzant la metodologia de les estratègies de pensament visual. 

 

Per a la segona part de la visita, conduïda pel professorat acompanyant del grup, us proposem una activitat complementària al museu que pot durar aproximadament 30’:

  • Itinerari La figura humana: passejar-se per les sales del museu i buscar una obra (pintura, escultura, mosaic...) amb la qual l’alumne/a trobi una certa semblança física i fer-se’n una fotografia. Treball a l’aula: Projectar la fotografia davant el grup-classe i fer una descripció bàsica dels trets que té en comú amb l’obra triada. Els companys/es poden expressar si estan d’acord o no amb les semblances que ha exposat l’alumne/a. 20 min. aprox
  • Itinerari Classes socials: buscar mobles, accessoris o objectes decoratius que podrien formar part de la casa on viuen les persones de classe alta que s’han observat durant el debat VTS. Fer una foto de 5 elements ben diferents pensant en quina part de la casa es col·locarien o bé gravar en forma de vídeo la presentació de cadascun d’aquests elements i dir on pensen que podrien anar i perquè (Ex.: Aquí tenim una taula rodona, de fusta, que podria anar al menjador, perquè és gran i aquesta família està formada per moltes persones...) 20 min. aprox
  • Itinerari El treball, ocupació digna, igualtat de gènere i economia: fer fotos de tres obres on surtin dones feinejant o desenvolupant un ofici. Fer-ne tres més on apareguin homes. A l’aula: Projectar les fotografies i demanar a la resta d’alumnes de quina professió creuen que es tracta. Presentar aquests oficis dient en què consisteixen i emmarcant-los en una època, d’acord amb un treball de recerca. Finalment encetar un debat sobre els rols de gènere dins la nostra societat i si són les dones o els homes els que desenvolupen aquestes ocupacions.  20  min. aprox.
  • Itinerari Família: passegeu-vos per les sales del museu. L’alumne haurà de triar una obra amb la qual s’identifiqui i fer-se una fotografia amb ella. Farà una foto també a la cartel.la per tal de tenir la informació i poder iniciar un treball de recerca digital posterior a l’escola. Un exemple de treball posterior pot ser escriure un petit text que expliqui perquè aquesta obra parla d’ell o ella, o bé fer una presentació als seus companys de l’obra triada. 20 min. aprox. 

​Us animem a que consulteu alguns exemples d’activitat posterior a la visita realitzats per estudiants de tres CFA:

                            

 CFA Maria Rúbies UNA NOCHE EN EL MUSEO [3]

   

 CFA Montserrat Roig Projecte MNAC [4]

   

  CFA Castelldefels Experiència VTS [5]

 

 

 

 

03. Recursos

A l'escola:

Abans de venir al museu us proposem que treballeu amb l’alumnat el museu i el seu entorn. Per això us hem preparat:

 

  • Una Guia d’Aproximació al Museu en tres idiomes català [6] / castellà [7] / anglès [8]
  • Un document d’orientacions per al docent [9] (amb les solucions)

 

Després de venir al museu us proposem que desenvolupeu aquells aspectes que hagin sorgit durant el debat i que hagin interessat als/les alumnes així com les propostes de l’activitat complementària que heu començat a les sales del museu. Per veure exemples de desenvolupaments als CFA consulteu l’apartat destinat a l’activitat.  

 

Recursos i suport educatiu:

 

Col·lecció online [10]

 

 

Les Estratègies de Pensament Visualhttp://blog.museunacional.cat/estrategies-de-pensament-visual/ [11]

 

Philip Yenawine, Teoria del Desenvolupament Estètic [12] (en anglès)

 

Xarxa d’educació d’adults [13]

 

 

Projectes  d’aprenentatge de la  llengua a través de l’art en d’ altres museus del món:

Museu Getty de Los Angeles [14]

Harvard University Art Museums  [15]

The Museum of Fine Arts Houston  [16]

National Gallery of Denmark  [17]

Recursos i propostes per fer a laula

01. Propostes per fer a l'aula

Abans de venir al museu us proposem que treballeu amb l’alumnat el museu i el seu entorn. Per això us hem preparat:

  • Una Guia d’Aproximació al Museu en tres idiomes català [6] / castellà [7] / anglès [8]
  • Un document d’orientacions per al docent [9] (amb les solucions)

 

Després de venir al museu us proposem que desenvolupeu aquells aspectes que hagin sorgit durant el debat i que hagin interessat als/les alumnes així com les propostes de l’activitat complementària que heu començat a les sales del museu. Per veure exemples de desenvolupaments als CFA consulteu l’apartat destinat a l’activitat.  

 

 

02. Recursos educatius

Col·lecció online [10]

 

Les Estratègies de Pensament Visual:

Blog [11] (amb enllaços d’interès)

Philip Yenawine, Teoria del Desenvolupament Estètic [12] (en anglès)

 

Xarxa d’educació d’adults [13]

 

 

Projectes  d’aprenentatge de la  llengua a través de l’art en d’ altres museus del món:

Museu Getty de Los Angeles [14]

Harvard University Art Museums  [15]

The Museum of Fine Arts Houston  [18]

National Gallery of Denmark [17]

LA FIGURA HUMANA

Opció A:  Retrat de Miquel Utrillo [19], Santiago Rusiñol, 1890-1891 / Els noucasats [20], Olga Sacharoff, cap a 1929

LA FIGURA HUMANA

Opció B: Una romança [21], Santiago Rusiñol, 1894 /Retrat de Marta Vidal [22], Lluïsa Vidal, cap a 1907-1911

FAMÍLIA

Opció A: Cala Forn [23], Joaquim Sunyer, 1917 /Família Deu [24], Marià Pidelaserra, 1902

 

FAMÍLIA

Opció B: Retrat de la dona i els fills del pintor [25], Claudi Lorenzale, cap a 1860-1865 / Un casament [26], Olga Sacharoff, 1919-1923

 

CLASSES SOCIALS

Opció A: Berenar al camp [27], Gaspar Homar, 1905-1906 / Espectadors [28], Francesc Domingo, 1934

CLASSES SOCIALS

Opció B: Després del ball [29], Francesc Masriera, 1886 / Reunió a casa l'apotecari [30], José Gutiérrez Solana, 1934

EL TREBALL, OCUPACIÓ DIGNA, IGUALTAT DE GÈNERE, ECONOMIA

Opció A: Planxadora [31], Roberto Fernández Balbuena, 1930 / Les coristes [32], José Gutiérrez Solana, 1925

EL TREBALL, OCUPACIÓ DIGNA, IGUALTAT DE GÈNERE, ECONOMIA

Opció B: Retrat de l'escriptor Frederic Pujulà i Vallès [33], Segundo Matilla, cap a 1907-1914 / El xàfec [34], Darío de Regoyos, 1900

LA FIGURA HUMANA

Opció A:  Retrat de Miquel Utrillo [19], Santiago Rusiñol, 1890-1891 / Els noucasats [20], Olga Sacharoff, cap a 1929

LA FIGURA HUMANA

Opció B: Una romança [21], Santiago Rusiñol, 1894 /Retrat de Marta Vidal [22], Lluïsa Vidal, cap a 1907-1911

FAMÍLIA

Opció A: Cala Forn [23], Joaquim Sunyer, 1917 /Família Deu [24], Marià Pidelaserra, 1902

 

FAMÍLIA

Opció B: Retrat de la dona i els fills del pintor [25], Claudi Lorenzale, cap a 1860-1865 / Un casament [26], Olga Sacharoff, 1919-1923

 

CLASSES SOCIALS

Opció A: Berenar al camp [27], Gaspar Homar, 1905-1906 / Espectadors [28], Francesc Domingo, 1934

CLASSES SOCIALS

Opció B: Després del ball [29], Francesc Masriera, 1886 / Reunió a casa l'apotecari [30], José Gutiérrez Solana, 1934

EL TREBALL, OCUPACIÓ DIGNA, IGUALTAT DE GÈNERE, ECONOMIA

Opció A: Planxadora [31], Roberto Fernández Balbuena, 1930 / Les coristes [32], José Gutiérrez Solana, 1925

EL TREBALL, OCUPACIÓ DIGNA, IGUALTAT DE GÈNERE, ECONOMIA

Opció B: Retrat de l'escriptor Frederic Pujulà i Vallès [33], Segundo Matilla, cap a 1907-1914 / El xàfec [34], Darío de Regoyos, 1900


Links
[1] https://www.museunacional.cat/ca/print/lart-de-parlar-relacions-humanes [2] https://www.museunacional.cat/ca/reserves-de-centres-educatius?activitat=117322 [3] http://www.museunacional.cat/zips/Noche en el museo_CFAMariaRubies.pdf [4] http://www.museunacional.cat/zips/Projecte MNAC_CFAMontserratRoig.pdf [5] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/experiencia_vts_cfacastelldefels.pdf [6] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/lentorn_del_mnac_i_el_mnac.pdf [7] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/el_entorno_del_mnac_y_el_mnac.pdf [8] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/the_mnac_and_its_surroundings.pdf [9] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/orientacionsdocents.pdf [10] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio [11] http://blog.museunacional.cat/estrategies-de-pensament-visual/ [12] https://vtshome.org/research/ [13] https://projectes.xtec.cat/xarxadults/programes/lart-de-parlar/ [14] http://www.getty.edu/education/teachers/classroom_resources/curricula/esl3/ [15] https://hilt.harvard.edu/visualarts [16] https://www.mfa.org/ [17] https://www.smk.dk/en/article/language-schools/ [18] http://lta.mfah.org/ [19] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/retrat-de-miquel-utrillo/santiago-rusinol/011383-000 [20] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/els-noucasats/olga-sacharoff/207737-000 [21] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/una-romanca/santiago-rusinol/011422-000 [22] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/retrat-de-marta-vidal-puig/lluisa-vidal/011674-000 [23] https://www.museunacional.cat/es/colleccio/cala-forn/joaquim-sunyer/011004-000 [24] http://museunacional.cat/es/colleccio/la-familia-deu/maria-pidelaserra/043862-000 [25] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/retrat-de-la-dona-i-els-fills-del-pintor/claudi-lorenzale/044392-000 [26] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/un-casament/olga-sacharoff/071952-000 [27] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/berenar-al-camp/gaspar-homar/071980-000 [28] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/espectadors/francesc-domingo-segura/038301-000 [29] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/despres-del-ball/francesc-masriera/042365-000 [30] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/la-reunio-casa-lapotecari/jose-gutierrez-solana/039181-000 [31] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/planxadora/roberto-fernandez-balbuena/068815-000 [32] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/les-coristes/jose-gutierrez-solana/011071-000 [33] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/retrat-de-lescriptor-frederic-pujula-i-valles/segundo-matilla/043786-000 [34] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/el-xafec-badia-de-santona/dario-de-regoyos/065613-000