Published on Museu Nacional d'Art de Catalunya (https://www.museunacional.cat)

Inici > Printer-friendly > L'Art de Parlar: natura i entorns

L'Art de Parlar: natura i entorns

Print [1]
Tipologia activitat: 
Visita dinamitzada
Durada: 
1 h 30 min (1 hora de debat i 30 min d'activitat pedagògica lliure)
Alumnes per educador: 
15
Contacte: 
93 622 03 75 / [email protected]
Inscripció:
Formulari d'inscripció [2]

Horizontal Tabs

Descripció
00. Programa

01. Propòsit de l'activitat

Aquest itinerari està format per una proposta que s'ofereix al llarg de l'any i que consta de dues opcions:

Els nivells de llengua (I, II, III) estan relacionats amb els currículums de llengües:

  • Nivell 1- A2 del MECR
  • Nivell 2- A2.1 o superior del MECR

  • Nivell 3- A2/B1 del MECR

Recomenat per: Educació al llarg de la vida. Llengües

 

02. Objectius
 

Aquesta activitat pretén millorar la competència oral dels alumnes dels centres de formació de persones adultes a través del debat utilitzant les estratègies de pensament visual i les obres d’art de les col·leccions del museu.

  • Fomentar la participació de l’alumnat en situacions comunicatives reals per tal d’afavorir l’aprenentatge significatiu.
  • Augmentar la curiositat com a motor per a accedir al coneixement  personal i social, així com de l’entorn.
  • Fomentar l’alfabetització visual a partir de l’observació immediata  i l’escolta activa.
  • Exercitar l’esperit crític contraposant les idees pròpies amb les dels altres.
  • Practicar l’aprenentatge col·laboratiu entre iguals considerant la validesa de totes les opinions justificades.
  • Participar activament en la construcció col·lectiva d’un relat a partir d’uns béns culturals

 

 

03. Activitat
 

La primera part de la visita, d’una 1h de durada, serà conduïda per una educadora. La mediadora facilitarà el debat del grup davant dues obres d’art sobre temes familiars o quotidians utilitzant la metodologia de les estratègies de pensament visual.

Per a la segona part de la visita, conduïda pel professorat acompanyant del grup, us proposem una activitat complementària al museu que pot durar aproximadament 30’: passejar-se per les sales d’art modern del museu. Els alumnes han de triar un paisatge/entorn  en el qual els agradaria passar unes vacances. Han de fer una fotografia de l’obra que més endavant treballaran a l’aula justificant la seva tria davant la resta del grup. Altres activitats  poden ser crear en grup una guia de viatges, un cartell,  una postal o un meme. 20 min. aprox.

01. Objectius

 

Aquesta activitat pretén millorar la competència oral dels alumnes dels centres de formació de persones adultes a través del debat utilitzant les estratègies de pensament visual i les obres d’art de les col·leccions del museu.

 

  • Fomentar la participació de l’alumnat en situacions comunicatives reals per tal d’afavorir l’aprenentatge significatiu.
  • Augmentar la curiositat com a motor per a accedir al coneixement  personal i social, així com de l’entorn.
  • Fomentar l’alfabetització visual a partir de l’observació immediata  i l’escolta activa.
  • Exercitar l’esperit crític contraposant les idees pròpies amb les dels altres.
  • Practicar l’aprenentatge col·laboratiu entre iguals considerant la validesa de totes les opinions justificades.
  • Participar activament en la construcció col·lectiva d’un relat a partir d’uns béns culturals
03. Activitat

 

La primera part de la visita, d’una 1h de durada, serà conduïda per una educadora. La mediadora facilitarà el debat del grup davant dues obres d’art sobre temes familiars o quotidians utilitzant la metodologia de les estratègies de pensament visual.

 

Per a la segona part de la visita, conduïda pel professorat acompanyant del grup, us proposem una activitat complementària al museu que pot durar aproximadament 30’: passejar-se per les sales d’art modern del museu. Els alumnes han de triar un paisatge/entorn  en el qual els agradaria passar unes vacances. Han de fer una fotografia de l’obra que més endavant treballaran a l’aula justificant la seva tria davant la resta del grup. Altres activitats  poden ser crear en grup una guia de viatges, un cartell,  una postal o un meme. 20 min. aprox.

04. Recursos

 

A l'escola:

Abans de venir al museu us proposem que treballeu amb l’alumnat el museu i el seu entorn. Per això us hem preparat:

 

  • Una Guia d’Aproximació al Museu en tres idiomes català [3] / castellà [4] / anglès [5]
  • Un document d’orientacions per al docent [6] (amb les solucions)

 

Després de venir al museu us proposem que desenvolupeu aquells aspectes que hagin sorgit durant el debat i que hagin interessat als/les alumnes així com les propostes de l’activitat complementària que heu començat a les sales del museu. Per veure exemples de desenvolupaments als CFA consulteu l’apartat destinat a l’activitat.  

 

Recursos i suport educatiu:

Col.leccions on line [7]

 

Les Estratègies de Pensament Visual:

Blog Museu Nacional d'Art de Catalunya [8]  

Philip Yenawine, Teoria del Desenvolupament Estètic [9]

 

Xarxa d’educació d’adults [10]

 

Projectes  d’aprenentatge de la  llengua a través de l’art en d’ altres museus del món:

Museu Getty de Los Angeles [11]

Harvard University Art Museums  [12]

The Museum of Fine Arts Houston  [13]

National Gallery of Denmark [14] (Copenhage) 

Recursos i propostes per fer a laula

01. Activitats per fer a l'escola
 

Abans de venir al museu us proposem que treballeu amb l’alumnat el museu i el seu entorn. Per això us hem preparat:

  • Una Guia d’Aproximació al Museu en tres idiomes català [3] / castellà [4] / anglès [5]
  • Un document d’orientacions per al docent [6] (amb les solucions)

Després de venir al museu us proposem que desenvolupeu aquells aspectes que hagin sorgit durant el debat i que hagin interessat als/les alumnes així com les propostes de l’activitat complementària que heu començat a les sales del museu. Per veure exemples de desenvolupaments als CFA consulteu l’apartat destinat a l’activitat.  

 

02. Recursos educatius
 

Col.leccions on line [7]
 

Les Estratègies de Pensament Visual:

Blog Museu Nacional d'Art de Catalunya [8]  

Philip Yenawine, Teoria del Desenvolupament Estètic [9]

 

Xarxa d’educació d’adults [10]

 

Projectes  d’aprenentatge de la  llengua a través de l’art en d’ altres museus del món:

Museu Getty de Los Angeles [11]

Harvard University Art Museums  [12]

The Museum of Fine Arts Houston  [13]

National Gallery of Denmark [14] (Copenhage) 

Opció A: 

Interior del Moulin de la Galette [15], Ramon Casas, 1890-1891 / Ombres reflectides [16], Lluís Masriera

Opció B: 

Tombant del Loing [17], Alfred Sisley, 1920 / Exposició pública d'un quadre [18], Joan Ferrer Miró, 1888

Opció A: 

Interior del Moulin de la Galette [15], Ramon Casas, 1890-1891 / Ombres reflectides [16], Lluís Masriera

Opció B: 

Tombant del Loing [17], Alfred Sisley, 1920 / Exposició pública d'un quadre [18], Joan Ferrer Miró, 1888


Links
[1] https://www.museunacional.cat/ca/print/lart-de-parlar-natura-i-entorns [2] https://www.museunacional.cat/ca/reserves-de-centres-educatius?activitat=117330 [3] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/lentorn_del_mnac_i_el_mnac.pdf [4] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/el_entorno_del_mnac_y_el_mnac.pdf [5] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/the_mnac_and_its_surroundings.pdf [6] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/orientacionsdocents.pdf [7] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio [8] http://blog.museunacional.cat/estrategies-de-pensament-visual/ [9] https://vtshome.org/research/ [10] https://projectes.xtec.cat/xarxadults/programes/lart-de-parlar/ [11] http://www.getty.edu/education/teachers/classroom_resources/curricula/esl3/ [12] https://hilt.harvard.edu/visualarts [13] http://lta.mfah.org/ [14] https://www.smk.dk/en/ [15] https://www.museunacional.cat/es/colleccio/interior-del-moulin-de-la-galette/ramon-casas/214988-000 [16] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/ombres-reflectides/lluis-masriera/014585-000 [17] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/el-tombant-del-loing/alfred-sisley/011130-000 [18] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/exposicio-publica-dun-quadre/joan-ferrer-miro/010798-000