
Museu connector. Museu digital
La generació de coneixement i la funció educativa en el sentit més ampli són inherents a la missió del museu. La gran transformació viscuda en els darrers anys –encara en marxa– que ha desplaçat la tendència dels museus a concentrar principalment la seva atenció en l'objecte per passar a situar-la en el subjecte –els visitants, la ciutadania– condiciona tota la dimensió educadora i de generació de continguts del museu.
Esdevenir un espai per al debat i el diàleg, per al gaudi i la contemplació, per a l'educació i el coneixement, per a la creació artística i la participació de tothom forma part de la missió educativa del museu. La institució ha de ser un recurs públic que inciti a l'exploració, la descoberta i la mirada crítica, que estimuli la sensibilitat, la creativitat i el contrast entre punts de vista diversos. És tasca principal del museu ser un gran connector, facilitar al màxim els instruments per afavorir que tots els visitants puguin tenir experiències d'acord amb els seus propis interessos i anhels.
El desplegament de les col·leccions a les sales i el programa d'exposicions junt amb els programes públics del museu es renovaran en aquest cicle estratègic seguint aquesta orientació, a fi de facilitar el màxim possible de claus interpretatives així com una visita de qualitat i d'excel·lència. Es proporcionaran nous elements interpretatius, tradicionals i digitals, i es treballarà en la creació d'espais de mediació on es faciliti la trobada i el diàleg entre visitants. En aquest camí serà determinant el rol dels artistes contemporanis, que han de trobar al museu el seu espai natural. La seva visió en diàleg amb la col·lecció, sempre crítica i transgressora, és imprescindible per al museu.
Els propers anys s'impulsarà també la dimensió científica del museu mitjançant el desenvolupament del Centre d'Estudis i Recerca (Biblioteca, Arxiu i Programes universitaris) establint un pla de recerca, digitalitzant i fent accessibles els arxius i creant una publicació especialitzada.
La necessitat de reforçar la dimensió digital del museu està íntimament relacionada amb la innovació i la generació i difusió de coneixement. Tant els canvis tecnològics com les demandes i expectatives creixents dels usuaris requereixen impulsar la transformació digital, orientada a connectar el museu amb la gent (els públics + equip intern) de la manera que aporti més valor i eficiència.
“Relevance is not about what's trending or what's hot. It's a quality of art that invites you into a deeper understanding, emotional reaction, or conversation” Nina Simon, 2016
Estratègia i Pla d’Acció 2019-2022/2029 [2](pdf 12,7 Mb)
Links
[1] https://www.museunacional.cat/ca/print/coneixement-educacio-i-experiencies
[2] https://www.museunacional.cat/sites/default/files/pla_estrategic_2019-22_cat_b.pdf