Aquesta exposició ofereix una reivindicació de l'obra d' El Divino, anomenat així perquè, com va escriure Antonio Palomino ja al segle XVIII, "tot el que va pintar van ser coses sagrades".
Luis de Morales va néixer el 1510 o 1511 i va morir probablement el 1586. En desconeixem el lloc de naixement, però sabem que va viure i treballar a Extremadura. Durant més de cinquanta anys va ser el pintor més prolífic i important d'aquesta regió, on va pintar retaules i quadres d'altar, i va ampliar la seva producció a Portugal. Es va establir a Badajoz després d'haver treballat a Plasencia i els seus voltants. La influència artística exercida en ambdues ciutats pels mestres provinents de Flandes i Castella explica una part essencial de la pintura de Morales. A més, el coneixement d'algunes obres d'altres artistes -com ara Alonso Berruguete o Sebastiano del Piombo- va ajudar a definir l'estil d'un pintor que va aconseguir aviat fama gràcies a les seves petites taules de temàtica religiosa. Amb una marcada vocació comercial, Morales adaptà a la clientela de l'època un producte artístic i devocional de factura molt curosa que enllaçava amb les tradicions flamenques de principis del segle XVI, matisades per elements i models italianitzants. Alhora, l'ambient espiritual de l'època es va projectar en aquestes imatges. Senzilles en la seva composició i properes als creients, afegien a la seva gran eficàcia visual una intensa càrrega emocional.
Les cinquanta-quatre obres seleccionades es distribueixen en cinc seccions, que s'inicien amb una de les pintures de Morales més importants i monumentals, La Mare de Déu de l'ocellet, 1546. En aquest primer espai, agrupades sota la denominació d'Icones perdurables, pengen les creacions iconogràfiques més conegudes del pintor: la Mare de Déu amb el Nen, la Dolorosa, l'Ecce Homo, Crist amb la creu a coll, la Pietat o la Cinquena Angoixa.
Les diverses representacions de la Mare de Déu amb el Nen mostren la cara més amable de la pintura de Morales. Parteix d'una composició molt semblant a la qual va introduint algunes modificacions. Les imatges més destacades, reunides a la mostra sota l'epígraf Al voltant de la Mare de Déu i el Nen, són les anomenades Mare de Déu de la llet, la Mare de Déu del barret o gitana, la Mare de Déu amb el Nen escrivint i la Mare de Déu del fus o de l'aspa. En tots els casos, Maria apareix com una jove de rostre abstret o malenconiós, de faccions suaus i pell impol·luta, realitzada amb la tècnica de l'sfumato, que caracteritza al pintor. Una de les taules més significatives prové de la catedral de Salamanca, La Mare de Déu amb el Nen i sant Joanet.
La tercera de les seccions, denominada Narracions complexes: els retaules, mostra un aspecte de la producció de Morales molt propi de l'art del seu temps. S'han recuperat obres de notable qualitat que descobreixen aquesta faceta menys coneguda de Morales, la qual gairebé va desaparèixer a causa dels conflictes viscuts a Extremadura entre els segles XVII i XIX.
Es presenten també en aquesta secció els dos únics dibuixos atribuïts a l'artista: Lamentació davant Crist mort i Noli me tangere, ambdós del Museu Nacional de Arte Antiga de Lisboa.
L'apartat dedicat a Pintura "propera". Imatges de passió i redempció fixa l'atenció en la Passió de Crist, en el seu patiment físic i espiritual. Es tracta d'una producció molt explícita, centrada en el cap o el bust de Jesús, representat amb una precisió naturalista i un caràcter tàctil que l'aproximen a l'escultòric. Aquestes imatges van ser encarregades per a oratoris privats, amb la idea d'acostar al creient el patiment i la resignació del Salvador.
L'últim espai de l'exposició està dedicat a San Juan de Ribera i l'espiritualitat de la Contrareforma, procés que el sant va encarnar molt especialment. Els seus orígens familiars, la seva formació intel·lectual i l'ambient espiritual en què es va moure durant els seus anys com a bisbe de la diòcesi de Badajoz (1562-1568), fan de Ribera referència obligada per a la comprensió de l'obra pictòrica de Morales, a qui es va arribar a considerar el seu pintor de cambra.
#ExpoMorales
Catàleg de l'exposició El Divino Morales
Per saber-ne més: Sobre l’exposició “El Divino Morales”
Organitzen: