Published on Museu Nacional d'Art de Catalunya (https://www.museunacional.cat)

Inici > Printer-friendly > Explorant el romànic. Una aproximació al món medieval des de les imatges contemporànies

Explorant el romànic. Una aproximació al món medieval des de les imatges contemporànies

Print [1]
Tipologia activitat: 
Visita dinamitzada
Nivells educatius: 
Educació Primària
ESO
Durada: 
1 h 30 min
Alumnes per educador: 
20 i 2 acompanyants
Contacte: 
93 622 03 75 / [email protected]
Inscripció:
Formulari d'inscripció [2]

Horizontal Tabs

Descripció
Propòsit
Objectius
01. Propòsit de l'activitat

A partir de 5 cartells del món contemporani, iniciarem l'activitat al museu reflexionant sobre els missatges associats a les imatges que ens envolten; la manera com es construeixen, com es plasmen, com i on circulen, com els aprenem... Al llarg de la visita utilitzarem les imatges com a missatges encriptats que posades en context ens permeten aproximar-nos a la manera de viure i pensar de l’època medieval. En aquest sentit, interpel·larem les imatges des d’una doble perspectiva: com a  testimonis d’una societat, mirall d’un temps i un espai determinat i com a mitjà de comunicació. Utilitzant aquest fil conductor explorarem l'art del romànic a través de diferents dinàmiques de descoberta en gran i petit grup (interpretarem texts, identificarem històries, compararem diferents maneres de representar plàsticament un contingut...). L'objectiu és adonar-nos de com les manifestacions artístiques reflecteixen el pensament, les formes de vida i l'imaginari dels individus que les han creat. Al final de la visita els alumnes haurien de ser capaços d'establir què ens apropa i què ens allunya de la manera de fer i pensar de l'edat mitjana.

Visita que potencia la connexió entre el present i el passat tot utilitzant el museu com a espai de convergència on descobrir a través dels objectes artístics, l'estructura social medieval i el sistema moral que l'articula. Aquesta activitat pretén establir vincles significatius entre les continuïtats i els canvis de pensament, les maneres de viure i la concepció del món i de l'individu a través d'un itinerari per la col·lecció d'art romànic.

 

 

Recomenat per: Cicle superior de primària i primer cicle d'ESO

02. Objectius
  • Reconèixer el valor comunicatiu dels objectes artístics.
  • Analitzar les imatges del romànic com un mirall de la societat i l'imaginari medieval.
  • Propiciar la reflexió, des de l'actualitat, dels sistemes de control i l’organització social medievals.
  • Incidir en el caràcter moralitzant i didàctic de les imatges romàniques, tot vinculant-ne els valors inherents amb els de la societat actual.
  • Propiciar l'acte d'autoconeixement de l'alumnat per tal que es plantegin els valors que determinen el seu pensament
Propostes per fer a l’escola

Abans de venir al museu debateu en grup per preparar la visita :

  • Imagineu que passaria si algun dels vostres objectes estimats que parlen de qui sou i expliquen la vostra història desapareguessin, què perdríeu?
  • Perquè penseu que és important per a un país conservar i tenir cura del patrimoni cultural?
  • Quins altres valors penseu que són importants en la societat d’avui? Com circulen? Com es decideixen? Reviseu algunes campanyes publicitàries de l’ajuntament de la vostra ciutat sobre valors cívics i comenteu quins són els valors que promouen i quina forma prenen. 

 

Després de venir al museu

En la visita al museu heu descobert alguns dels valors de l’època medieval i com es difonien a través de l’art que decorava les esglésies del Pirineu català. Alguns d’aquests valors són encara vigents en la societat contemporània, d’altres han canviat i han aparegut de nous.

 

Us proposem que reflexioneu sobre aquest tema en el context de la vostra escola. Quins valors creieu que seria important promoure entre els vostres companys? Trieu un d’aquests valors i dissenyeu una instal·lació artística [3] en un espai de trobada de l’escola (pati, biblioteca, passadissos...) amb l’objectiu de generar debat i promoure aquest valor.

Recursos educatius i suport
  • Què sabeu sobre com van arribar les pintures romàniques de les esglésies dels Pirineus al Museu Nacional d'Art de Catalunya [4]?
  • Us imagineu com es pot arrencar una pintura del mur [5]?  
  • Investigueu sobre com era el món en el moment en què es van crear les pintures del romànic [6]. [7]
  • Podeu consultar també aquests itineraris virtuals per la col·lecció del romànic: El romànic en context: on, quan i com [8], i El bestiari en el romànic [9].
  • Conegueu el procés d’elaboració d’una pintura mural.
  • Vegeu una pintura mural en detall [10].

 

Relacions curriculars: consulteu El Programa d’Activitats Escolars PAE

Activitat introductòria a la  Sala Oval: Què ens diuen les imatges que produïm del món en què vivim?

  • La significació de les imatges. Els valors que associem a certes imatges visuals.
  • El valor comunicatiu dels objectes artístics de la col·lecció.
  • Quines són aquestes maneres de pensar i els imaginaris sobre els quals se sustenta la nostra manera d’estar en el món? Fins a quin punt els valors dels homes i les dones del romànic eren els mateixos que els nostres?

 

Identificar el valor didàctic de les imatges a través de les representacions d’animals

Mestre de Boí, Pintures de Sant Joan de Boí, cap a 1100

  • Quins models de comportament valora i promou la societat d’avui? Com els aprenem?
  • A través de quins canals circulen?
  • Quins models de comportament  difonia l’art del romànic?

Veure detall de l’obra [11]

Descobrir els codis de representació i les fonts primàries que permeten identificar els significats i la jerarquia d’una imatge a partir d’exemples corporatius contemporanis

Mestre de Pedret, Absis del Burgal, finals del segle XI – inicis del segle XII

  • Quins recursos tenim a l'hora d’identificar els personatges i la seva relació en una imatge?
  • Quins recursos visuals podem utilitzar per jerarquitzar i indicar què és allò que té més valor en una imatge?
  • Com s’articula el disseny d’un absis romànic?
  • Com podria ser la representació de l’ésser suprem que no s’ha conservat en aquesta imatge? Explorem les fonts i fem hipòtesis.

Veure detall de l’obra [12]

Relacionar la imatge de Déu amb la seva simbologia de poder i imaginar quin podia ser el seu efecte sobre les persones d’aquella època

Mestre de Taüll, Absis de Sant Climent de Taüll, cap a 1123

  • Quines emocions desperta aquesta imatge en nosaltres? Per què?
  • Explorem la imatge del Crist en majestat: què ens crida l’atenció en relació amb el text bíblic i els nostres dibuixos?

Veure detall de l’obra [13]

Identificar l’església romànica com un espai per a la comunicació al servei d’un missatge religiós

Mestre de Santa Maria de Taüll, Pintures de Santa Maria de Taüll, cap a 1123

  • Explorem l’arquitectura de Santa Maria de Taüll i la seva organització espacial.
  • Descobrim el programa iconogràfic i els valors que intenta promoure.
  • De quina manera l’espai on es troben determina el valor de les imatges?

Veure detall de l’obra [14]

Recollir l’après al llarg de la visita i establir connexions amb el nostre present a partir de les preguntes inicials

Anònim, Pintures del nàrtex de Cardona, cap a 1200

  • Què ens apropa i que ens separa de la societat medieval respecte la manera d’entendre el món? És el passat un temps superat?

Veure detall de l’obra [15]

Activitat introductòria a la  Sala Oval: Què ens diuen les imatges que produïm del món en què vivim?

  • La significació de les imatges. Els valors que associem a certes imatges visuals.
  • El valor comunicatiu dels objectes artístics de la col·lecció.
  • Quines són aquestes maneres de pensar i els imaginaris sobre els quals se sustenta la nostra manera d’estar en el món? Fins a quin punt els valors dels homes i les dones del romànic eren els mateixos que els nostres?

 

Identificar el valor didàctic de les imatges a través de les representacions d’animals

Mestre de Boí, Pintures de Sant Joan de Boí, cap a 1100

  • Quins models de comportament valora i promou la societat d’avui? Com els aprenem?
  • A través de quins canals circulen?
  • Quins models de comportament  difonia l’art del romànic?

Veure detall de l’obra [11]

Descobrir els codis de representació i les fonts primàries que permeten identificar els significats i la jerarquia d’una imatge a partir d’exemples corporatius contemporanis

Mestre de Pedret, Absis del Burgal, finals del segle XI – inicis del segle XII

  • Quins recursos tenim a l'hora d’identificar els personatges i la seva relació en una imatge?
  • Quins recursos visuals podem utilitzar per jerarquitzar i indicar què és allò que té més valor en una imatge?
  • Com s’articula el disseny d’un absis romànic?
  • Com podria ser la representació de l’ésser suprem que no s’ha conservat en aquesta imatge? Explorem les fonts i fem hipòtesis.

Veure detall de l’obra [12]

Relacionar la imatge de Déu amb la seva simbologia de poder i imaginar quin podia ser el seu efecte sobre les persones d’aquella època

Mestre de Taüll, Absis de Sant Climent de Taüll, cap a 1123

  • Quines emocions desperta aquesta imatge en nosaltres? Per què?
  • Explorem la imatge del Crist en majestat: què ens crida l’atenció en relació amb el text bíblic i els nostres dibuixos?

Veure detall de l’obra [13]

Identificar l’església romànica com un espai per a la comunicació al servei d’un missatge religiós

Mestre de Santa Maria de Taüll, Pintures de Santa Maria de Taüll, cap a 1123

  • Explorem l’arquitectura de Santa Maria de Taüll i la seva organització espacial.
  • Descobrim el programa iconogràfic i els valors que intenta promoure.
  • De quina manera l’espai on es troben determina el valor de les imatges?

Veure detall de l’obra [14]

Recollir l’après al llarg de la visita i establir connexions amb el nostre present a partir de les preguntes inicials

Anònim, Pintures del nàrtex de Cardona, cap a 1200

  • Què ens apropa i que ens separa de la societat medieval respecte la manera d’entendre el món? És el passat un temps superat?

Veure detall de l’obra [15]


Links
[1] https://www.museunacional.cat/ca/print/explorant-el-romanic-una-aproximacio-al-mon-medieval-des-de-les-imatges-contemporanies
[2] https://www.museunacional.cat/ca/reserves-de-centres-educatius?activitat=80766
[3] https://ca.wikipedia.org/wiki/Instal%C2%B7laci%C3%B3_art%C3%ADstica
[4] https://www.bcn.cat/publicacions/bmm/pdf_historic/28_BCN_Metropolis_Mediterrania/absis_viatgers.pdf
[5] https://www.youtube.com/watch?v=cXWPS3v1A9E
[6] https://www.romanicobert.cat/web/guest/mon_segles
[7] https://www.youtube.com/channel/UCfCsaJK5C_8VA9MNEB6A-hg
[8] https://www.museunacional.cat/ca/itinerario-romanico
[9] https://www.museunacional.cat/ca/bestiari
[10] https://pantocrator.cat/
[11] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/pintures-de-sant-joan-de-boi/mestre-de-boi/015953-cjt
[12] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/absis-del-burgal/mestre-de-pedret/113138-001
[13] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/absis-de-sant-climent-de-taull/mestre-de-taull/015966-000
[14] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/pintures-de-santa-maria-de-taull/mestre-de-santa-maria-de-taull/015863-cjt
[15] https://www.museunacional.cat/ca/colleccio/pintures-del-nartex-de-cardona/anonim-catalunya/200715-cjt