Published on Museu Nacional d'Art de Catalunya (https://www.museunacional.cat)

Inici > Printer-friendly > Eveli Torent. Entre Els Quatre Gats i la maçoneria

Eveli Torent. Entre Els Quatre Gats i la maçoneria

18/10/2024
16/02/2025
Comissariat: 
Lluïsa Sala Tubert
Ubicació: 
Sales 63 i 64 d'art modern
0EVELI TORENT ENTRE ELS QUATRE GATS I LA MAÇONERIA
Eveli Torent (Badalona, 1876 – Barcelona, 1940) va ser un artista de personalitat i trajectòria particulars. Els seus inicis van estar fermament lligats a les inquietuds que van sorgir del prodigiós moviment modernista. De formació més autodidacta que acadèmica, la seva obra pictòrica va ser premeditadament coral en forma i factura. Hàbil dibuixant, també va deixar la seva empremta en l’àmbit de la il·lustració.
 
De caràcter emprenedor, no exempt d’ambició, es va instal·lar a París el 1901 i aviat va participar assíduament en els reconeguts salons artístics de la ciutat. Es va relacionar amb cercles intel·lectuals de tarannà contestatari alhora que alternava amb la societat benestant parisenca, que s’interessava per la seva obra costumista i retratística, gèneres en els quals es va especialitzar.
 
El 1914 l’artista va viatjar a Nova York, per continuar el seu treball creatiu i es va vincular a la maçoneria. Va retornar a Barcelona el 1921 i va encetar un nou capítol professional i vital marcat per la docència, el ferm compromís filantròpic i les estades a la Torre d’en Rovira, a Eivissa, reconvertida en un singular i atractiu museu de visita i culte humanista. La repressió a la maçoneria instigada pel franquisme va suposar la seva entrada a la presó i la seva mort poc després de ser alliberat.
1L’ENCANT DEL MODERNISME
Torent va pertànyer a la segona generació d’artistes modernistes amb qui va compartir anhels i propòsits a Els Quatre Gats. Va participar a l’exposició inaugural de l’establiment, en va ser membre actiu i va ser bon amic de Joaquim Mir, Carles Casagemas i Pablo Picasso, qui el va retratar diverses vegades. També ho feren d’altres companys del seu entorn artístic.
 
La producció artística d’aquesta etapa va transitar pel paisatgisme naturalista, la imatge al·legòrica i l’escena social. Pel que fa a estils i tècniques, també de naturalesa heterogènia, abasta des del realisme explícit i l’efectisme luminista fins al trencament formal i el contrast cromàtic.
 
Va col·laborar en revistes destacades de l’època, des de la simbolista Luz a la popular L’Esquella de la Torratxa. També va treballar en la publicitat amb el disseny de cartells d’accentuat gust fi de segle.
2EL PARÍS AUDAÇ
París acollia Torent el 1901. L’artista aviat s’iniciaria en els emblemàtics salons artístics, on va participar regularment fins 1913. El gener de 1903 va exposar per primer cop a la galeria Berthe Weill al costat d’uns joves Raoul Dufy i Jean Metzinger. A la ciutat va fer amistat amb l’escriptor anarquista Laurent Tailhade que el va introduir en el seu cercle intel·lectual i artístic. Junts van fer un viatge per la Bretanya del qual sorgiria una notable col·lecció de pintures i il·lustracions.
 
La producció de Torent, però, es va adreçar cap al retrat i el costumisme, gènere amb què va assolir notorietat amb una obra que bascula entre la singularitat i la reiteració. Com a il·lustrador va publicar els seus treballs a revistes tan cèlebres com ara L’Assiette au Beurre, Le Rire i La Vie Parisienne.
3L’AVENTURA AMERICANA
L’any 1910 Torent va viatjar a l’Argentina, on va pintar retrats d’encàrrec i, entre aquests, un d’especialment rellevant, el d’Enric Morera. Sens dubte es tracta d’una obra excepcional per la seva vivacitat cromàtica i l’habilitat a copsar el temperament del músic català. Durant els mesos que va ser en aquest país, va aprofitar per visitar-lo i conèixer els seus paratges.
 
El 1914 va emprendre un altre llarg viatge amb noves expectatives professionals, aquesta vegada el destí era Nova York. Va viure en aquesta ciutat fins 1921 i en l’obra executada durant l’estada va continuar treballant en el gènere retratístic i en un paisatgisme decoratiu on mostrava la versatilitat estilística que el caracteritzava. Segons el testimoni del mateix artista, va ser a Nova York on s’iniciaria en la maçoneria.
4LA TORRE D’EN ROVIRA
Torent adquiria el 1922 una torre de defensa a Eivissa, la Torre d’en Rovira. L’edificació s’erigia en un paratge tan idíl·lic com de difícil accés, però molt adient a la filosofia vital de l’artista. Va instal·lar al seu voltant un peculiar parc monumental amb al·legories maçòniques i un museu arqueològic.
 
Aviat, l’indret esdevindria un lloc de visita recomanada per a illencs i nouvinguts curiosos, que el propietari rebia amb tota cortesia i cerimònia, convertit en el Califa des Palleret. L’artista es va involucrar en les entitats locals i va formar part de la Colònia Eivissenca de Barcelona, que fomentava l’apropament dels pobles d’Eivissa i de Catalunya. La relació amb els habitants de l’illa es fa ben visible en un conjunt de dibuixos improvisats que reflecteixen la seva quotidianitat i cultura.
5TORENT I LA MAÇONERIA
Torent va compartir la vocació artística amb el ferm compromís amb la maçoneria, un vincle que manifesta els valors progressistes que el van motivar sempre i el deler per millorar el capteniment humà. Tot i iniciar-s’hi amb anterioritat, la seva activitat en aquesta societat va ser intensa durant els anys vint i trenta a Barcelona i Eivissa, en pertànyer a nombroses lògies i impulsar-ne de noves.
 
La rellevància assolida en la jerarquia maçònica el va conduir a gestionar responsabilitats en el seu ordre i organització. L’autoritat que va adquirir es fa palesa en el tracte de confiança que revela la correspondència amb altres germans maçons i destacats polítics de la Segona República.
 
La Torre d’en Rovira esdevindria un símbol dels principis humanistes de l’artista.

torent.jpg [1]

Eveli Torent. La rambla, c.1903-1906. Weisman & Michel Collection, @Stèphane Pons

eveli_torent.jpg [2]

Evelí Torent, Les tardes de la neuròtica
Activitat a l'entorn de l'exposició
17/10/202417/10/2024

Conferència inaugural: Eveli Torent. Entre els Quatre Gats i la maçoneria [3]

[3]
Activitat a l'entorn de l'exposició
26/10/202426/10/2024

Conferència "Les claus de l’exposició ‘Eveli Torent. Entre Els Quatre Gats i la maçoneria’" [4]

[4]
Activitat a l'entorn de l'exposició
30/11/202430/11/2024

Visita d'autor: Eveli Torent vist per... Josep Brunet [5]

[5]
Activitat a l'entorn de l'exposició
11/01/202511/01/2025

Visita d'autor: Evelí Torent vist per... Jordi Albaladejo [6]

[6]
Activitat a l'entorn de l'exposició
01/02/202501/02/2025

Visita d'autor: Eveli Torent vist per... Eduard Vallès [7]

[7]
Activitat a l'entorn de l'exposició
08/02/202508/02/2025

Taula rodona Eveli Torent: Art, maçoneria i repressió [8]

[8]
Activitat a l'entorn de l'exposició
09/11/202414/12/202418/01/202508/02/202508/02/2025

El cartell dels disbarats [9]

[9]

Links
[1] https://www.museunacional.cat/ca/file/torentjpg-0 [2] https://www.museunacional.cat/ca/file/evelitorentjpg [3] https://www.museunacional.cat/ca/activitats/conferencia-inaugural-eveli-torent-entre-els-quatre-gats-i-la-maconeria [4] https://www.museunacional.cat/ca/activitats/conferencia-les-claus-de-lexposicio-eveli-torent-entre-els-quatre-gats-i-la-maconeria [5] https://www.museunacional.cat/ca/activitats/visita-dautor-eveli-torent-vist-josep-brunet [6] https://www.museunacional.cat/ca/activitats/visita-dautor-eveli-torent-vist-jordi-albaladejo [7] https://www.museunacional.cat/ca/activitats/visita-dautor-eveli-torent-vist-eduard-valles [8] https://www.museunacional.cat/ca/activitats/taula-rodona-eveli-torent-art-maconeria-i-repressio [9] https://www.museunacional.cat/ca/activitats/el-cartell-dels-disbarats