Disputa i arrest de santa Caterina, de la catedral de la Seu d'Urgell
Les pintures formaven part d’un conjunt més ampli que, el primer registre del qual, sota la volta absidal, contenia la història de santa Caterina, des de la disputa de la santa amb els filòsofs pagans, el seu arrest, martiri i decapitació. Aquest cicle avui està repartit en dues col•leccions, la nostra, que conté el plafó amb les dues primeres escenes, i la Fundació Abegg de Riggisberg (Berna, Suïssa), que posseeix el mural amb les altres dues escenes de la passio de la santa, mentre el Sant Sopar que hi havia al registre inferior es troba al Museu Episcopal de Vic.
CA,
CA,Al mural del MNAC, sota una franja que contenia una inscripció, avui il•legible, es veuen els filòsofs pagans, a l’esquerra, asseguts en baixos setials encoixinats i amb llibres a les mans que mostren a la santa. Aquesta, dreta i situada al davant seu, molt per damunt dels seus caps, els mostra, al seu torn, un altre llibre segellat. Amb el fest dels uns i de l’altra s’il•lustra llur disputa. Darrera la santa apareixen uns frares amb tonsura que assenyalen l’escena del costat. En aquesta, sense cap element que marca la separació amb la precedent, un botxí amb casc, el rostre de perfil i aspecte brutal, arresta la santa i la prota cap a la dreta. Ella s’hi encamina amb les mans juntes, les quals se sobreposen al rar estradós de la finestra, com si fos una porta o accés. A l’altra banda s’hi desplegava el seu martiri.
214241-000.JPG
Dipòsit del Ministeri de Cultura; dació Banc de Sabadell, 2008