Pintors amb ofici. Tècniques pictòriques a l'època medieval
Pintors amb ofici. Tècniques pictòriques a l'època medieval

Horizontal Tabs

Pintures de l'absis de la Seu d'Urgell, segon quart del segle XII
- L’església i la societat medievals, el context de les pintures
- La funció d’aquestes imatges en els espais de culte
- El llenguatge simbòlic de les imatges i la funció didàctica de la pintura
- El frontal d’altar en el seu context

Frontal de la Seu d'Urgell o dels Apòstols, primera meitat del segle XII
- La iconografia i l’organització del tema en l’espai
- La geometrització de les formes i la composició
- La decoració dels marges del frontal: mòduls, sanefes i ritmes

Frontal d'Esterri de Cardós, 1225
- Característiques del suport, la fusta
- La preparació del suport: l’estucat i l’allisat
- La imitació de l’orfebreria: la colradura

Baldaquí de Tavèrnoles, mitjan segle XIII
- La tipologia del baldaquí-plafó
- Posició i funció del baldaquí
- La iconografia de la Maiestas

Frontal de Cardet, segona meitat del segle XIII
- L’ordre de lectura del frontal
- Les estratègies per crear una narració visual
- La perspectiva jeràrquica en la representació dels personatges

Frontal d'Avià, cap a 1170-1190
- L’origen dels materials per a la pintura al tremp
- Què són i com s’utilitzen pigments i aglutinant
- Usos i simbologia del color
- Una representació més naturalista

Mestre de Vallbona de les Monges (Guillem Seguer?), Frontal del Corpus Christi, cap a 1335-1345
- De la tipologia del frontal d’altar a les primeres manifestacions de retaules
- Els canvis arquitectònics en relació amb els canvis econòmics i socials de la societat al segle xiii
- Les vides dels sants i el creixement del nombre d’escenes

Jaume Serra, Retaule de la Mare de Déu, cap a 1367-1381
- La proliferació d’encàrrecs de retaules i el creixement dels tallers
- Aplicació i simbologia de l’or en els retaules
- L’ordre de lectura i els noms de les parts d’un retaule

Taller de Llorenç Saragossà, Retaule de la Mare de Déu de la Llet, santa Clara i sant Antoni Abat, últim quart del segle XIV
- El tractament de l’enllosat del terra
- La descripció de l’espai, intents de perspectiva i paviment cortina

Lluís Dalmau, Mare de Déu dels Consellers, 1443-1445
- L’encàrrec al pintor i el paper dels comitents
- La influència flamenca: el retrat, la pintura a l’oli, el paisatge de fons
- La tècnica de la pintura a l’oli

Jaume Huguet, Consagració de sant Agustí, cap a 1463-1470/1475
- El repartiment de tasques al taller entre mestres, oficials i aprenents
- Del pintor artesà al reconeixement de l’artista
- Detallisme en la representació de la indumentària i de les fesomies














Pintures de l'absis de la Seu d'Urgell, segon quart del segle XII
- L’església i la societat medievals, el context de les pintures
- La funció d’aquestes imatges en els espais de culte
- El llenguatge simbòlic de les imatges i la funció didàctica de la pintura
- El frontal d’altar en el seu context

Frontal de la Seu d'Urgell o dels Apòstols, primera meitat del segle XII
- La iconografia i l’organització del tema en l’espai
- La geometrització de les formes i la composició
- La decoració dels marges del frontal: mòduls, sanefes i ritmes

Frontal d'Esterri de Cardós, 1225
- Característiques del suport, la fusta
- La preparació del suport: l’estucat i l’allisat
- La imitació de l’orfebreria: la colradura

Baldaquí de Tavèrnoles, mitjan segle XIII
- La tipologia del baldaquí-plafó
- Posició i funció del baldaquí
- La iconografia de la Maiestas

Frontal de Cardet, segona meitat del segle XIII
- L’ordre de lectura del frontal
- Les estratègies per crear una narració visual
- La perspectiva jeràrquica en la representació dels personatges

Frontal d'Avià, cap a 1170-1190
- L’origen dels materials per a la pintura al tremp
- Què són i com s’utilitzen pigments i aglutinant
- Usos i simbologia del color
- Una representació més naturalista

Mestre de Vallbona de les Monges (Guillem Seguer?), Frontal del Corpus Christi, cap a 1335-1345
- De la tipologia del frontal d’altar a les primeres manifestacions de retaules
- Els canvis arquitectònics en relació amb els canvis econòmics i socials de la societat al segle xiii
- Les vides dels sants i el creixement del nombre d’escenes

Jaume Serra, Retaule de la Mare de Déu, cap a 1367-1381
- La proliferació d’encàrrecs de retaules i el creixement dels tallers
- Aplicació i simbologia de l’or en els retaules
- L’ordre de lectura i els noms de les parts d’un retaule

Taller de Llorenç Saragossà, Retaule de la Mare de Déu de la Llet, santa Clara i sant Antoni Abat, últim quart del segle XIV
- El tractament de l’enllosat del terra
- La descripció de l’espai, intents de perspectiva i paviment cortina

Lluís Dalmau, Mare de Déu dels Consellers, 1443-1445
- L’encàrrec al pintor i el paper dels comitents
- La influència flamenca: el retrat, la pintura a l’oli, el paisatge de fons
- La tècnica de la pintura a l’oli

Jaume Huguet, Consagració de sant Agustí, cap a 1463-1470/1475
- El repartiment de tasques al taller entre mestres, oficials i aprenents
- Del pintor artesà al reconeixement de l’artista
- Detallisme en la representació de la indumentària i de les fesomies
