Pintors amb ofici. Tècniques pictòriques a l'època medieval

Pintors amb ofici. Tècniques pictòriques a l'època medieval

Print
Tipologia activitat: 
Visita taller
Nivells educatius: 
ESO
Durada: 
3 h
Alumnes per educador: 
30 i 2 acompanyants
Inscripció: 
93 622 03 75 [email protected]

Horizontal Tabs

Pintures de l'absis de la Seu d'Urgell, segon quart del segle XII

  • L’església i la societat medievals, el context de les pintures
  • La funció d’aquestes imatges en els espais de culte
  • El llenguatge simbòlic de les imatges i la funció didàctica de la pintura
  • El frontal d’altar en el seu context

Veure detall de l'obra

Frontal de la Seu d'Urgell o dels Apòstols, primera meitat del segle XII

  • La iconografia i l’organització del tema en l’espai
  • La geometrització de les formes i la composició
  • La decoració dels marges del frontal: mòduls, sanefes i ritmes

Veure detall de l'obra

Frontal d'Esterri de Cardós, 1225

  • Característiques del suport, la fusta
  • La prepacració del suport: l’estucat i l’allisat
  • La imitació de l’orfebreria: la colradura

Veure detall de l'obra

Baldaquí de Tavèrnoles, mitjan segle XIII

  • La tipologia del baldaquí-plafó
  • Posició i funció del baldaquí
  • La iconografia de la Maiestas

Veure detall de l'obra

Frontal de Cardet, segona meitat del segle XIII

  • L’ordre de lectura del frontal
  • Les estratègies per crear una narració visual 
  • La perspectiva jeràrquica en la representació dels personatges

Veure detall de l'obra

Frontal d'Avià, cap a 1170-1190

  • L’origen dels materials per a la pintura al tremp
  • Què són i com s’utilitzen pigments i aglutinant
  • Usos i simbologia del color
  • Una representació més naturalista

Veure detall de l'obra

Mestre de Vallbona de les Monges (Guillem Seguer?), Frontal del Corpus Christi, cap a 1335-1345

  • De la tipologia del frontal d’altar a les primeres manifestacions de retaules
  • Els canvis arquitectònics en relació amb els canvis econòmics i socials de la societat al segle xiii
  • Les vides dels sants i el creixement del nombre d’escenes

Veure detall de l'obra

Jaume Serra, Retaule de la Mare de Déu, cap a 1367-1381

  • La proliferació d’encàrrecs de retaules i el creixement dels tallers
  • Aplicació i simbologia de l’or en els retaules
  • L’ordre de lectura i els noms de les parts d’un retaule

Veure detall de l'obra

Taller de Llorenç Saragossà, Retaule de la Mare de Déu de la Llet, santa Clara i sant Antoni Abat,  últim quart del segle XIV

  • El tractament de l’enllosat del terra
  • La descripció de l’espai, intents de perspectiva i paviment cortina

Veure detall de l'obra

Lluís Dalmau, Mare de Déu dels Consellers, 1443-1445

  • L’encàrrec al pintor i el paper dels comitents
  • La influència flamenca: el retrat, la pintura a l’oli, el paisatge de fons
  • La tècnica de la pintura a l’oli

Veure detall de l'obra

Jaume Huguet, Consagració de sant Agustí, cap a 1463-1470/1475

  • El repartiment de tasques al taller entre mestres, oficials i aprenents
  • Del pintor artesà al reconeixement de l’artista
  • Detallisme en la representació de la indumentària i de les fesomies

Veure detall de l'obra