Mirades insubmises. Pensar la diversitat sexual i el desig a través de l’art

Tipologia activitat:
Visita dinamitzada
Nivells educatius:
Batxillerat
Durada:
1 h 30 min
Alumnes per educador:
25 i 2 acompanyants
Contacte:
93 622 03 75 / [email protected]

Horizontal Tabs

Allò normal, la tirania dels arquetips

• Què ens diuen les imatge sobre com es difonen els estereotips, les normes de gènere i el valor que li donem a la sexualitat i al desig.
  • Què significa ser noi o noia?
  • Quan parlem de persones què significa ser normal? De quina manera es normalitzen els rols i unes identitats de gènere hegemònics?

Vegeu l'obra en detall

L’amor i la potència dels afectes i les cures

• El martiri i l’estigma de qui s’escapa de la norma.
  • L’empatia i la passió a partir de les tipologies principals de l’escultura en fusta romànica a Catalunya: Crist Crucificat i el Crist en Majestat o Salvador.
  • Relació amb obres contemporànies sobre les vivències de  l’esclat de la sida/VIH.

Vegeu les obres en detall: Majestat Batlló i Crist del 1147

L’empatia de les imatges

• La vida de les imatges més enllà de la seva època. Per què encara ens commouen i remouen algunes imatges del passat?
  • L’art contemporani vinculat a vivències LGTBIQ i com ha utilitzat de múltiples maneres les imatges i les tècniques corporals de determinades narratives judeocristianes
  • La representació del cos humà a l’Edat Mitjana.

Vegeu l'obra en detall

La construcció de Sant Sebastià com a icona homoeròtica i d’ambigüitat sexual i de gènere

• Les variacions i transformacions d’un motiu iconogràfic.
  • La religió cristiana i l’humanisme: desplaçaments en la concepció i representació del cos i la sexualitat.
  • La representació de l’ambigüitat genèrica i l’androgínia.

Vegeu les obres en detall: Sant Sebastià al Retaule de sant Jeroni, sant Martí i sant Sebastià i Sant Sebastià d'Andrea Bregno

Altres iconografies no binàries: àngels i intersexualitats

• El mite de l’Hermafrodita i les anatomies intersexuals.
  • les iconografies judeocristianes també compten amb éssers als que no ha calgut definir des del seu sexe.

L’homosexualitat es cola al Museu Nacional I: Ismael Smith

• La pràctica artística com a exercici de mirada insubmisa cap a altres narratives o obres d’altres èpoques.
  • Ismael Smith: la bellesa i els monstres.
  • La historia de l’art i els oblits interessats: dones, homosexuals i altres cossos dissidents.

L’homosexualitat es cola al Museu Nacional II: Colette

• La performativitat del gènere.
  • L’art contra la rigidesa dels estereotips binaris.
  • Els estralls de la historiografia patriarcal.