Art, dones, memòria i lluita
Art, dones, memòria i lluita
Horizontal Tabs

L’exclusió històrica de les dones com a agents productores de cultura i saber
- Quantes dones artistes coneixem?
- La dona, el gran objecte de representació de l’art.
- L’oblit de les dones artistes.
- L’origen de la història feminista de l’art.

Maria i l’estereotip de la dona mare
Mare de Déu de Ger, segle XII
- Maresdedéu romàniques. La mare sense maternitat “el tron de la saviesa”
- La dona al servei de l’Església. El cas de Maria

Estereotips femenins. Eva com a paradigma de la dona pecadora
Capitells del pilar de Camarasa, últim quart del segle XII
- Més enllà de la imatge religiosa. La realitat de les dones a l’edat mitjana

Evolució de la figura de Maria
Mare de Déu de Sanaüja, segona meitat del segle XIV
- La sublimació de Maria. La reina-mare humanitzada
- La imatge de la dona i els seus atributs, una construcció patriarcal
- El paper de les dones en la medicina i la salut

Canvis i subversions del paper de les dones en època moderna
Sebastiano del Piombo, Retrat de Vittoria Colonna?, 1520-1525
- De les “bruixes” a les sàvies. La querelle des femmes
- La misogínia tardomedieval
- Les dones i el gènere del retrat

Les dones i la il·lustració
Elisabeth Louise Vigeé-Le Brun, Retrat de nena, 1788-1790
- Les dones pintores. El cas d’Elisabeth Louise Vigeé-Le Brun
- Les dones il·lustrades: la primera onada feminista

Les artistes burgeses
Lluïsa Vidal, Autoretrat, 1899
- L’home en l’àmbit públic, productor de cultura, vs la dona en l’àmbit privat
- Lluïsa Vidal. Va pintar com un home, va desaparèixer com una dona

Les acadèmies i la formació de les dones artistes
Isidre Nonell, Acadèmia artística lliure de Barcelona, 1894
- L’origen polític de la jerarquia dels gèneres artístics
- L’exclusió de les dones de la historiografia a través de la representació objectualitzada dels seus cossos
- La formació dels homes artistes vs la formació de les dones

Els estereotips envers les dones modernes: la Femme Fatale, la boja i l’àngel de la llar
Marià Fortuny, Carmen Bastián, 1871-1872
- Del nu idealitzat al nu eròtic
- Freud i la psicoanàlisi. Les dones com a producció social masculina
- L’interès de l’art per l’inconscient
- La dona de bé, l’àngel de la llar

El retrat burgès. Les dones burgeses
Jacques-Émile Blanche, Retrat de la novel·lista Colette, 1905
- L’educació de les dones a França i Catalunya
- Educació vs instrucció

La segona onada feminista: les sufragistes
Santiago Rusiñol, En campanya, 1891
- Les artistes modernes. El cas de Suzanne Valadon
- París capital de la modernitat
- La lluita per la igualtat de drets

Subversions i trencaments en la representació femenina a les avantguardes
Olga Sacharoff, Un casament, 1919-1923
- Catalunya i les dones que introduïren l'Avantguarda: Mela Mutter i Olga Sacharoff
- Dones, art i república
- L’art feminista













L’exclusió històrica de les dones com a agents productores de cultura i saber
- Quantes dones artistes coneixem?
- La dona, el gran objecte de representació de l’art.
- L’oblit de les dones artistes.
- L’origen de la història feminista de l’art.

Maria i l’estereotip de la dona mare
Mare de Déu de Ger, segle XII
- Maresdedéu romàniques. La mare sense maternitat “el tron de la saviesa”
- La dona al servei de l’Església. El cas de Maria

Estereotips femenins. Eva com a paradigma de la dona pecadora
Capitells del pilar de Camarasa, últim quart del segle XII
- Més enllà de la imatge religiosa. La realitat de les dones a l’edat mitjana

Evolució de la figura de Maria
Mare de Déu de Sanaüja, segona meitat del segle XIV
- La sublimació de Maria. La reina-mare humanitzada
- La imatge de la dona i els seus atributs, una construcció patriarcal
- El paper de les dones en la medicina i la salut

Canvis i subversions del paper de les dones en època moderna
Sebastiano del Piombo, Retrat de Vittoria Colonna?, 1520-1525
- De les “bruixes” a les sàvies. La querelle des femmes
- La misogínia tardomedieval
- Les dones i el gènere del retrat

Les dones i la il·lustració
Elisabeth Louise Vigeé-Le Brun, Retrat de nena, 1788-1790
- Les dones pintores. El cas d’Elisabeth Louise Vigeé-Le Brun
- Les dones il·lustrades: la primera onada feminista

Les artistes burgeses
Lluïsa Vidal, Autoretrat, 1899
- L’home en l’àmbit públic, productor de cultura, vs la dona en l’àmbit privat
- Lluïsa Vidal. Va pintar com un home, va desaparèixer com una dona

Les acadèmies i la formació de les dones artistes
Isidre Nonell, Acadèmia artística lliure de Barcelona, 1894
- L’origen polític de la jerarquia dels gèneres artístics
- L’exclusió de les dones de la historiografia a través de la representació objectualitzada dels seus cossos
- La formació dels homes artistes vs la formació de les dones

Els estereotips envers les dones modernes: la Femme Fatale, la boja i l’àngel de la llar
Marià Fortuny, Carmen Bastián, 1871-1872
- Del nu idealitzat al nu eròtic
- Freud i la psicoanàlisi. Les dones com a producció social masculina
- L’interès de l’art per l’inconscient
- La dona de bé, l’àngel de la llar

El retrat burgès. Les dones burgeses
Jacques-Émile Blanche, Retrat de la novel·lista Colette, 1905
- L’educació de les dones a França i Catalunya
- Educació vs instrucció

La segona onada feminista: les sufragistes
Santiago Rusiñol, En campanya, 1891
- Les artistes modernes. El cas de Suzanne Valadon
- París capital de la modernitat
- La lluita per la igualtat de drets

Subversions i trencaments en la representació femenina a les avantguardes
Olga Sacharoff, Un casament, 1919-1923
- Catalunya i les dones que introduïren l'Avantguarda: Mela Mutter i Olga Sacharoff
- Dones, art i república
- L’art feminista