XXII Curs d’història monetària hispànica: la moneda a la Guerra Civil espanyola: art, disseny i propaganda

27 i 28 de novembre de 2019

Lloc:
Sala Innova
Preus:

El preu de matrícula és de 30 €. Per a estudiants, jubilats i Amics del museu, 25 €.

La matrícula dóna dret a un certificat d’assistència.

El 80 aniversari del final de la Guerra Civil és una ocasió per reflexionar sobre el vital paper de la moneda i del diner, en les seves diferents formes, al llarg del conflicte.

La primera sessió ens aproximarà als efectes de la lluita fratricida en els principals organismes responsables de l’emissió de la moneda en circulació i el seu desdoblament simètric en els dos bàndols.

La segona sessió se centrarà en la situació d’emergència monetària a Catalunya en plena guerra i les mesures preses per les institucions. Per al govern de la Generalitat, serà l'oportunitat d'emprendre, amb gran ambició de país i una excel·lent execució, un veritable sistema monetari en paper-moneda només emès, finalment, en part. Per a l’àmbit municipal, posar en circulació, amb una fortuna molt dispar, emissions de vals i bons de petit valor. L’èmfasi es posarà en la resolució dels aspectes tècnics, creatius i artístics o de disseny que es van plantejar.

La darrera sessió es dedicarà a la preservació del patrimoni numismàtic a partir de l’anàlisi de la formació paral·lela de les dues principals col·leccions de moneda catalana del conflicte: la inicialment particular del col·leccionista Antoni Turró (1915-2009), que en va publicar el catàleg bàsic, i la del Gabinet Numismàtic de Catalunya, fruit d’una iniciativa immediata de recollida d’exemplars, impulsada per la Junta de Museus.

Dimecres 27 de novembre, de 16 a 19:30 h

• La emisión de billetes del Banco de España durante la guerra civil, José María Pérez, Conservador del Museo Casa de la Moneda / Fábrica Nacional de Moneda y Timbre
  • La  Fábrica Nacional de Moneda y Timbre en guerra, Rafael Feria, Director del Museo Casa de la Moneda / Fábrica Nacional de Moneda y Timbre

Dijous 28 de novembre, de 9.30 a 14 h

• Les impremtes i la producció dels bitllets en el seu context, Santi Barjau, Responsable de la secció de gràfics de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona
  • Josep Obiols i el disseny dels bitllets de la Generalitat de Catalunya, Pilar Vélez, Directora del Museu del Disseny
  • Les emissions locals: una oportunitat creativa en una situació d’emergència, Albert Estrada-Rius, Gabinet Numismàtic de Catalunya

Dijous 28 de novembre, de 16 a 19:30 h

• La col·lecció Turró i la gènesis del catàleg d’emissions locals de la Guerra Civil, Raquel Castellà, conservadora del Museu d’Història de Catalunya
  • La col·lecció de bitllets locals de la Guerra Civil del Gabinet Numismàtic de Catalunya, Maria Clua, adjunta a conservació del Gabinet Numismàtic de Catalunya

Debat final i cloenda del curs

#numismàtica

Informació i reserves:

La matrícula dóna dret a un certificat d’assistència.
Curs reconegut pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya com a activitat de formació permanent adreçada al professorat (en tramitació).
Per assistir al curs, cal  Inscripció online (properament)

Gabinet Numismàtic de Catalunya
De dilluns a divendres, de 9 a 14 h
[email protected]