XXI Curs d’història monetària hispànica: de la dracma a l’euro. Sistemes i unions monetàries a l’occident d’Europa

29 i 30 de novembre. Gratuït

Lloc:
Sala Europa. Passeig de Gràcia, 90
Preus:

Gratuït

Material:
PDF icon Programa XXI Curs d’història monetària hispànica (pdf - 2,24 Mb)

Programa XXI Curs d’història monetària hispànica (pdf - 2,24 Mb)

L’euro està d'aniversari!  Fa 15 anys que és la moneda comuna dels estats de la Unió Europea que s’han adherit a la seva unió monetària. Aquest any, el XXI Curs d’història monetària hispànica, repassa els diversos sistemes i unions monetàries que s’han succeït a l’Occident d’Europa i, particularment, a la península Ibèrica.

Partim de la introducció de la moneda per grecs, púnics i romans a la península Ibèrica, analitzem la difusió i el desenvolupament del sistema monetari carolingi durant l'edat mitjana i ja a l’edat moderna, resseguim l’arribada de metalls preciosos i la formalització de sistemes monetaris. A tall de cloenda una reflexió sobre el present de l’euro i la prospectiva del seu futur, després d’analitzar el paper de precedent de la Unió Monetària Llatina creada a mitjan segle XIX.

Curs reconegut pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya com a activitat de formació permanent adreçada al professorat (en tramitació).

#Numismàtica

PROGRAMA

Coordinació: Albert Estrada-Rius, conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya del Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Dimecres 29 de novembre, de 16 a 19.30 h

• Paraules de benvinguda a càrrec de Ferran Tarradellas de la Direcció de la Representació de la Comissió i presentació del curs a càrrec d'Albert Estrada-Rius, coordinador del curs.
  • La introducción de los sistemas monetarios griego y púnico en la península Ibèrica. Contrastes y relaciones, a càrrec de Marta Campo, Sociedad Iberoamericana de Estudios Numismáticos, i Bartolomé Mora, Universidad de Málaga.
  • Romanización y monetización en Hispania, a càrrec de Manuel Gozalbes, Museu de Prehistòria de València.

Dijous 30 de novembre, de 9.30 a 14 h

• Du denier de Charlemagne au gros tournois: création et diffusion d’un modéle monétaire, a càrrec de Marc Bompaire, École pratique des hautes études i Centre Ernest Babelon.
  • Il fiorino e il ducato: monete italiane dal Mediterraneo all’Europa, a càrrec de Lucia Travaini, Università di Milano.
  • Del thaler al real de a ocho: el sistema monetario hispánico moderno y su proyección, a càrrec de José María de Francisco, Universidad Complutense de Madrid.

Dijous 30 de novembre, de 16 a 19.30 h

• La Unión Monetaria Latina y la peseta española, a càrrec de Miguel Martorell, Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • La Unió Monetària i l’euro: passat, present i futur, a càrrec d'Agustí Ulied, ESADE i Team Europe.
  • Debat final i cloenda del curs.

El museu agraeix molt especialment el suport de

Parlament Europeu i Comissió Europea

Successors de l'Antiga Fàbrica de Medalles Ausió

Informació i reserves:

Lloc de les sessions: Aula Europa, seu de les institucions europees a Barcelona. Passeig de Gràcia, 90 (Barcelona).

Per accedir a l’edifici es requerirà identificar-se amb el DNI o un document equivalent

Gabinet Numismàtic de Catalunya: T. 93 622 03 60

De dilluns a divendres, de 9 a 14 h

gnc@museunacional.cat

La matrícula és gratuïta, però cal inscripció prèvia. Per telèfon o correu electrònic facilitar: nom, cognoms, domicili, població, codi postal, telèfon i correu electrònic de contacte.

El museu compleix en tots els seus termes la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (BOE núm. 289, de 14 de desembre de 1999)

Unió Europea/República Hel·lènica, 1 euro, 2002. MNAC/GNC 306661