La protecció del patrimoni numismàtic i arqueològic: actualitat i reptes de futur

Dijous 26 d'octubre, de 9 a 19.30 h. Activitat gratuïta

De 9 a 19.30 h

Lloc:
Espai Innova
Preus:

Activitat gratuïta

Material:
PDF icon Programa (pdf - 1,3MB)

Programa (pdf - 1,3MB)

Jornada sobre la protecció jurídica del patrimoni arqueològic i numismàtic enfront els espolis, assumpte que afecta el museu directament en tant que repositori on arriben alguns dels objectes que es recuperen, sovint descontextualitzats i havent perdut part del seu valor històric. El saqueig d'espais històrics és una realitat que afecta especialment la numismàtica, atesa l'efectivitat dels detectors de metalls en la localització de monedes.

El museu esdevé el fòrum de trobada d'alguns dels actors implicats en la protecció d’aquest patrimoni per detectar deficiències i propostes de millora, en un clima de diàleg i d’intercanvi d'experiències. Volem que es prengui consciència dels danys de l’espoli del patrimoni i teixir una xarxa de coneixement global amb l’experiència de cada un dels ponents en un àmbit comú d’interès.

La jornada s’estructura en quatre taules rodones:

• anàlisi de la legislació i paper dels tribunals
  • paper dels òrgans competents de l'Administració
  • Rol de les forces de seguretat de l’Estat
  • necessitat de la divulgació i del compromís ètic de col·leccionistes, gremis de comerciants, mitjans de comunicació culturals i de la Universitat

#Numismàtica

PROGRAMA

Coordinació: Albert Estrada-Rius, conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya del Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Sessió de matí

9:00-9:15 Acreditació dels assistents

9:15-9:30 Presentació de la Jornada

9:30-11:00 Taula rodona 1: L’ordenament jurídic i la protecció del patrimoni arqueològic i numismàtic: el marc normatiu i judicial. A càrrec de Juan Manuel Alegre, catedràtic de Dret Administratiu, Universidad de Cantabria; Antonio Pelegrín, fiscal delegat de la Secció de Medi Ambient, Urbanisme i Patrimoni Històric, Fiscalia Provincial de Barcelona, i Susana Romero, fiscal. Modera: Anna Bernadàs, cap del Servei Jurídic i Secretaria General del Museu Nacional d’Art de Catalunya

11:00-11:30 Pausa / cafè

11:30-13:00 Taula rodona 2: L’experiència policial en la persecució de l’espoli i la protecció del patrimoni arqueològic i numismàtic. A càrrec del caporal Pere Canal, Unitat Central de Patrimoni Històric del Cos de Mossos d’Esquadra; el tinent Juan José Águila Navarro, cap del Grupo de Patrimonio Histórico de la Unidad Central Operativa (UCO) de la Guardia Civil, i Federico García Marina, responsable de l'Área de Contrabando. Dependencia Regional de Aduanas e IIEE de Catalunya. Modera: el comissari Joan Carles Molinero, vicepresident de l’International Police Association (IPA)-Catalunya

13:00-13:30 Visita lliure a la sala permanent de numismàtica

Sessió de tarda

15:30-17:00 Taula rodona 3: L’Administració Pública i la tutela del patrimoni arqueològic i numismàtic. A càrrec de Maria Teresa Miró, cap del Servei d’Arqueologia i Paleontologia de la Direcció General d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni de la Generalitat de Catalunya; Teresa Reyes, cap de la Secció Tècnica de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona; Carmen Marcos, numismàtica i subdirectora del Museo Arqueológico Nacional, i Gustau Vivar, director del Centre d’Arqueologia Subaquàtica. Modera: Josep Manuel Rueda, director del Museu d’Arqueologia de Catalunya.

17:00- 17:30 Pausa / cafè

17:30-19:00 Taula rodona 4: El repte pedagògic i el compromís dels actors implicats: difusió cultural i conscienciació pública. A càrrec de Jordi Campillo, arqueòleg i escriptor; Antonio Alcaraz, vicepresident del Gremi de Filatèlia i Numismàtica; Francesc Xavier Hernández, professor de la Universitat de Barcelona, i José Angel Montañés, periodista cultural a El País. Modera: Montserrat Tudela, directora de la revista Auriga

19:00:19:30 Conclusions i cloenda

Informació i reserves:

Places limitades

Gabinet Numismàtic de Catalunya

De dilluns a divendres, de 9 a 14 h

gnc@museunacional.cat

La matrícula és gratuïta, però cal inscripció prèvia. Per telèfon o correu electrònic facilitar: nom, cognoms, domicili, població, codi postal, telèfon i correu electrònic de contacte.

El museu compleix en tots els seus termes la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (BOE núm. 289, de 14 de desembre de 1999)