Ismael Smith i el fons d’armari

FONS, ARMARI I FIGURA PER ISMAEL SMITH

Equipo Palomar

Inauguració el 19/9/2015, de 19h a 23h. C/Elkano 43bis, àtic (El Palomar)

Ens complau anunciar la primera presentació pública del projecte concedit per Sala d’Art Jove en col·laboració amb el Museu Nacional d’Art de Catalunya a El Palomar, tutoritzat per Manuel Segade. Ismael Smith i el fons d’armari parteix de l’artista Ismael Smith (Barcelona, 1886 - White Plains, Nova York, 1972) com a eix vertebrador per una sèrie de revisions al voltant de la seva vida, obra i context.

Ismael Smith i Marí, dandi tardà que visqué els cercles noucentistes i modernistes de Barcelona i París, fou ben apreciat pels seus coetanis, però progressivament oblidat a causa de la seva obra excèntrica, al fet d’instal·lar-se finalment als Estats Units i a desatendre el seu treball artístic per centrar-se a investigar el guariment del càncer de manera autodidacta. Més tard, i després d’alguns escàndols públics, com la seva tendència pel nudisme i la seva peculiar visió de la sexualitat, fou ingressat a un hospital psiquiàtric fins la seva mort.

Fons, armari i figura per Ismael Smith pren la forma d’un arxiu obert/instal·lació amb els materials de la recerca que Equipo Palomar està fent al voltant de Smith. Amb aquesta obertura, El Palomar convida tothom que estigui interessat a consultar i ampliar aquest arxiu en clau experimental, que romandrà obert fins a finals de 2015.

Queeritzar un relat històric implica, en comptes d’entendre l’arxiu com a relat únic i tancat, mostrar Smith com a text a reviure, guió a performar, tot traslladant-lo a la lectura i l’experiència del present. Fons, armari i figura per Ismael Smith és una crida a artistes i altres agents culturals a rellegir l’obra de Smith en clau contemporània, i sumar-la a l’arxiu. Aquest arxiu-laboratori servirà, a més, per elaborar una publicació que comptarà amb les aportacions de qui hi col·labori durant aquest procés.

Des de la data d’inauguració fins a la cloenda de Fons, armari i figura per Ismael SmithEl Palomar anunciarà les successives presentacions públiques del projecte i les col·laboracions. Podeu seguir el proJecte a través de twitter, facebook i la newsletter d'El Palomar. També s'ha habilitat un nou apartat al web d'El Palomar, Laboratori Smith, on s’aniran actualitzant les intervencions que es vagin produint al llarg d'aquests mesos.

Durant la inauguració es presentaran les dues primeres intervencions: el cartell de l’exposició, basat en un dibuix d’Ismael Smith i les teories de l’androgínia mercuriana, realitzat per Yëssi, i una performance duracional amb declamacions de textos d’eròtica popular de principis de segle, realitzada per Mar Pons i La Lupas.