I. L'ascensió de l'artista modern
I. L'ascensió de l'artista modern
En comparació amb la pretesa llibertat del taller, on s’expressa el caràcter individual de l’artista, l’acadèmia es converteix, des de l’inici de la modernitat, en sinònim de l’encarcarament a què han arribat unes regles artístiques caduques i hipòcrites. A l’afectació abstracta de l’acadèmia, l’artista modern hi oposa la sinceritat subjectiva, i fa d’aquest enfrontament un dels seus principis. Tanmateix, la formació acadèmica continua essent la base de l’aprenentatge de l’artista modern, i el nu, dibuixat del natural o copiat d’un mitjà nou com la fotografia, l’exercici bàsic d’aquest aprenentatge.
I.3. L'aprenentatge de l'artista. L'acadèmia
I.5. L'artista al taller
I.6. L'artista bohemi
I.7. El retrat burgès
I.9. Orientalisme
I.10. Japonisme i altres exotismes
I.11. Pintura d'història versus crònica d'actualitat